Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyeru seluruh rakyat negara ini agar menjaga dan menyelamatkan khazanah negara daripada ancaman kepupusan akibat kerakusan manusia.

Dalam kenyataan yang dimuat naik di laman sosial Instagram, PDRM berkongsi kesedihan berhubung kematian badak sumbu Sumatera terakhir Malaysia yang dikenali sebagai Iman, pada Sabtu.

Jelas kenyataan itu, negara tidak hanya akan kehilangan spesies tersebut, malah beberapa haiwan lain turut terancam ekoran sikap tamak segelintir pihak tidak bertanggungjawab.

“Walaupun pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh Jabatan Hidupan Liar (JHL) Sabah, namun Iman tidak dapat diselamatkan.

"Malaysia bukan sahaja telah kehilangan khazanah berharga itu, malah bakal menyusul lebih banyak lagi haiwan terancam seperti Harimau Malaya, Gajah Borneo, tenggiling dan Tenuk Malaysia akibat perbuatan rakus manusia durjana.

"Kulit, taring, gading malah organ haiwan-haiwan tersebut diburu dek gelap mata dengan habuan wang yang lumayan," kata kenyataan itu, hari ini.

BACA: Dukacita diumumkan... Iman, si badak sumbu Sumatera terakhir di Malaysia, sudah tiada!


BACA: Masihkah ada peluang untuk Malaysia 'tebus' kepupusan badak sumbu Sumatera?

Jelasnya, kewujudan haiwan-haiwan tersebut memberi banyak manfaat kepada ekosistem alam.

Justeru, polis menasihati orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat mengenai kegiatan penjualan produk berasaskan haiwan terancam agar melaporkan perkara tersebut kepada pihak berkuasa.

“Ayuh rakyat Malaysia! Selamatkan khazanah negara ini dengan melaporkan kepada pihak berkuasa sekiranya anda mempunyai sebarang maklumat berkenaan aktiviti pemburuan haram.

"Bersama kita pelihara harta yang sangat bernilai ini demi warisan buat anak cucu pada masa hadapan," kata kenyataan itu.

Terdahulu, Malaysia kehilangan satu-satunya badak sumbu Sumatera selepas Iman disahkan mati pada pukul 5.35 petang Sabtu.

Iman yang berusia 25 tahun sebelum ini dilaporkan semakin tenat, menyebabkan proses pengambilan telur untuk pembiakan secara in-vitro (IVF) sukar dilakukan.