Walaupun Bajet 2015 mungkin kekal sebagai bajet pengembangan, kerajaan masih dijangka meningkatkan usahanya ke arah penyatuan fiskal dengan matlamat mencapai bajet seimbang pada 2020.

United Overseas Bank (M) Bhd (UOB) dalam satu nota hari ini berkata, mungkin akan ada langkah-langkah lanjut untuk menangani kenaikan kos terhadap perbelanjaan isi rumah dan juga perniagaan akibat kesan daripada pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada tahun hadapan.

Bajet 2015 yang merupakan bajet terakhir di bawah Rancangan Malaysia ke 10 akan dibentangkan di Dewan Rakyat bulan depan dan dijangka memberi tumpuan kepada pertumbuhan ekonomi, menambah baik kedudukan fiskal kerajaan serta taraf kehidupan.

Dengan pelaksanaan CBP, bank tersebut menjangka inflasi naik kepada 4 peratus pada 2015 daripada unjuran tiga peratus pada 2014 manakala kesan asas yang tinggi serta faedah yang naik akan menjejaskan unjuran pertumbuhan.

Bagaimanapun, mungkin ada pelepasan cukai dalam bajet untuk mengurangkan kesan jangka pendek cukai baharu itu, selain daripada pengumuman pemotongan kadar cukai pendapatan individu serta korporat, kata bank itu.

"Justeru itu, pemberian tunai Bantuan Rakyat 1Malaysia yang disasarkan kepada isi rumah dengan pendapatan rendah dijangka dinaikkan lagi pada 2015," kata bank itu.

Bagi perusahaan kecil dan sederhana, tumpuan adalah untuk menangani kos tinggi dan pertumbuhan yang agak perlahan melalui galakkan produktiviti, kata UOB.

Selepas pelancaran CBP pada 2015, kerajaan dijangka tidak akan mengurangkan usaha penyatuan fiskalnya, katanya.

"Memandangkan bahan api menelan bahagian yang besar dalam perbelanjaan bajet, kami menjangkakan kerajaan memberi fokus kepada pembaharuan skim subsidi bahan api dan rancangan ini akan diumumkan pada bajet yang akan datang," kata UOB.

Ia berkata bajet defisit dijangka berada di bawah tiga peratus daripada Keluaran Kasar Dalam Negara pada 2015 berbanding jangkaan 3.5 peratus pada 2014.