BUKIT MERTAJAM: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak dipinggirkan bagi mendapatkan peruntukan sewajarnya dari kerajaan Persekutuan dalam pembentangan bajet sebelum ini.

Beliau berkata, keluhan pimpinan kerajaan negeri berhubung perkara itu akan diberi perhatian olehnya walaupun terdapat kekangan dari segi pendapatan dan perbelanjaan.

"Memang benar, Pulau Pinang telah dipinggirkan dari segi peruntukan dan apabila saya pergi ke Sabah dan Sarawak memang ada kekurangan besar di sana.

"Bagi Pulau Pinang ia melibatkan struktur besar manakala di Sabah dan Sarawak pula prasarana kecil termasuk klinik, hospital, perumahan rakyat, sekolah-sekolah daif dan ini akan kita bagi tumpuan," katanya ketika ditemui media selepas menghadiri majlis kenduri rakyat di Galeri Pejuang, Cherok Tok Kun di sini pada Isnin.

Sebelum ini, Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow dilaporkan berkata, Pulau Pinang seringkali dipinggirkan dan merupakan negeri kedua paling rendah menerima peruntukan Bajet 2022 dari kerajaan Persekutuan.

Kon Yeow berkata, tindakan tersebut adalah tidak wajar jika dibandingkan dengan jumlah sumbangan kerajaan negeri Pulau Pinang kepada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK).

Anwar sebelum ini berkata, Bajet 2023 yang akan dibentangkan semula 24 Februari depan tidak akan terikat dengan belanjawan yang dibentangkan oleh kerajaan terdahulu iaitu pada Oktober 2022.

Bagaimanapun katanya, cadangan yang sudah dibuat dalam pelan belanjawan terdahulu akan tetap diambil kira dalam perangkaan Bajet 2023 yang baharu ini. - Sinar Harian