MELAKA: Bangunan warisan dan sejarah yang diiktiraf Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) di Melaka akan dibaiki atau ditambah baik bagi memelihara dan memulihara aset berkenaan sempena Tahun Melawat Melaka 2024 (TMM 2024).

Datuk Bandar Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Datuk Shadan Othman berkata, usaha itu akan dilaksanakan secara berperingkat sebelum TMM 2024 dan mengikut prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan UNESCO.

Beliau berkata kerja-kerja berkenaan juga perlu mendapatkan khidmat nasihat atau rujukan daripada Jabatan Warisan sebelum dilaksanakan bagi mengelak pengiktirafan yang diterima daripada UNESCO ditarik semula.

"Memang ada beberapa kos yang kita peruntukkan bagi memelihara dan memulihara bangunan warisan dan sejarah di Melaka khususnya dalam kawasan UNESCO sempena TMM 2024 kerana terdapat kerosakan kecil yang dilakukan pengunjung seperti menconteng dinding.

"Sebagai contoh, kerja-kerja berkenaan akan melibatkan bangunan warisan dan sejarah di sekitar Banda Hilir seperti Stadhuys, Kota A Famosa dan Jonker Walk," katanya kepada pemberita pada Melaka Heritage Celebration 2023 sempena Sambutan Ulang Tahun ke-15 Melaka Bandaraya Warisan Dunia UNESCO di Banda Hilir, di sini, malam tadi.

Majlis sambutan disempurnakan Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd Ali Rustam dan turut dihadiri Ketua Menteri, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh.

Shadan berkata, MBMB juga meletakkan pegawainya di sekitar kawasan tapak UNESCO bagi memantau sebarang aktiviti vandalisme.

Selain itu, beliau berkata, MBMB juga sedang menaik taraf semua tandas awam dalam kawasan pentadbirannya terutama di lokasi tumpuan pelancong sekitar Banda Hilir bagi memastikan keselesaan pengguna.

"Kita mahu memastikan semua tandas berkenaan mencapai taraf 'BMW' iaitu Bersih, Menawan dan Wangi seperti disarankan Kementerian Pembangunan dan Kerajaan Tempatan sekali gus memberi imej yang baik kepada pelancong tentang aspek kebersihan tandas awam di negeri ini.

"Di MBMB juga, kita mempunyai satu tandas yang menerima Anugerah Standard Pelancongan Asean Kategori 'Asean Public Toilet Standard' Peringkat Kebangsaan bagi Tandas Graha Makmur," katanya.

Terdahulu, lebih 100 artis kebudayaan terlibat menjayakan persembahan 'Musical Malacca Heritage of Magnificence from the 15th Century' serta persembahan tarian dan nyanyian melibatkan pelbagai etnik di Melaka antaranya Melayu, Cina, India, Baba dan Nyonya, Chitti dan Portugis.

Turut terlibat pelakon Ashraf Muslim dan Vanida Imran serta bekas jaguh silat negara Mohd Al-Jufferi Jamari.

-- BERNAMA