Beberapa jalan di sekitar bandar raya George Town dilanda banjir kilat berikutan hujan lebat sejak awal hari ini.

Beberapa batang jalan yang dinaiki air sehingga paras lutut ditutup kepada lalu lintas dan dikawal polis trafik.

Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Perak berkata antara kawasan yang terjejas ialah Jalan P. Ramlee, susur masuk ke Jalan Gemas sehingga persimpangan belakang Sekolah Menengah Kebangsaan Abdullah Munshi dan bulatan Jalan Free School.

"Setakat ini tiada mangsa yang terlibat dan air juga semakin surut," katanya kepada Bernama ketika dihubungi.

Jurucakap itu berkata terdapat pokok tumbang di beberapa kawasan di sini antaranya di Taman Lip Sin, Jalan Perak, Bayan Baru dan Paya Terubong.

Katanya tidak ada sebarang kecederaan dilaporkan, bagaimanapun lapan buah kereta di Taman Lip Sin, di sini dihempap pokok.

Hujan lebat turut menyebabkan beberapa kawasan rendah di Bukit Mertajam dinaiki air dan antara tempat yang mengalami banjir kilat ialah Jalan Rozhan, Machang Bubok, Cheruk Tok Kun dan Perda.

Jurucakap bomba dan penyelamat berkata beberapa batang pokok di kawasan Bukit Mertajam dan Simpang Ampat, dekat sini turut dilaporkan tumbang, bagaimanapun tiada mangsa yang terlibat dalam kejadian berkenaan.

Katanya banjir kilat itu mengakibatkan air naik sehingga mencecah buku lali, bagaimanapun tiada mangsa yang dipindahkan kerana air surut pada pukul 11.30 pagi.

Sementara itu, beberapa unit kediaman di Apartmen Permata Bandar Perda mengalami kerosakan selepas pencawang telekomunikasi yang dibangunkan di bahagian bumbung bangunan lima tingkat itu tumbang.

Seorang mangsa, Adli Ahmad, 40-an, berkata beliau hanya menyedari bumbung di unit kediamannya rosak selepas air hujan mula masuk ke bahagian dapur dan selepas diperiksa, bumbung itu didapati bocor setelah dihempap pencawang yang tumbang.

"Pencawang milik sebuah syarikat telekomunikasi itu tumbang dan menghempap bumbung tiga unit kediaman penduduk di sini. Penduduk di sini juga hairan bagaimana pencawang itu dibina di bahagian atas bangunan apartmen kami tanpa persetujuan penduduk setempat," katanya. - BERNAMA