SHAH ALAM: Lembaga Zakat Selangor (LZS) akan menyalurkan sumbangan RM600 kepada ketua keluarga fakir dan miskin termasuk bukan asnaf yang terjejas dengan bencana banjir di Selangor melibatkan peruntukan zakat sebanyak RM1 juta.

Ketua Pegawai Eksekutif LZS Saipolyazan M Yusop berkata pada masa ini, pihaknya sedang mengumpul maklumat ketua keluarga dengan kerjasama Jawatankuasa Bencana Daerah bagi menyelaraskan penyaluran bantuan seterusnya meringankan beban mangsa terlibat.

Beliau berkata, sebanyak RM250,000 diperuntukkan bagi sumbangan makanan kering dan barangan keperluan asas di pusat pemindahan sementara (PPS) di daerah-daerah yang menempatkan mangsa banjir.

Menurutnya bagi memudahkan dan mempercepat bantuan tambahan kepada mangsa banjir, sebanyak RM90,000 diperuntukkan untuk Tabung Kecemasan Banjir LZS dan bantuan tersebut akan ditambah berdasarkan keperluan semasa.

"LZS menyediakan 5,000 pek makanan bermasak sehari yang akan diagih kepada semua PPS di bawah koordinasi pejabat daerah dan bantuan tersebut akan diteruskan untuk tempoh lima hari. Semalam, 5,000 pek pertama telah dihantar ke Pejabat Daerah Klang yang kemudiannya diagih ke PPS terlibat," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Saipolyazan berkata inisiatif pemberian sumbangan itu sejajar dengan titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah semalam supaya LZS terus menghulurkan bantuan ke PPS dan mengenal pasti situasi rakyat yang kritikal.

Selain itu, beliau memaklumkan, LZS akan menyalurkan beberapa bentuk bantuan pasca banjir bagi membantu mangsa terutama dalam kalangan asnaf fakir dan miskin serta institusi.

"Bagi asnaf fakir dan miskin yang mengalami kerosakan rumah, mereka boleh menyalurkan maklumat kepada penolong amil kariah agar bantuan baik pulih dapat disalurkan mengikut keperluan bergantung kepada syarat dan kelayakan.

"LZS dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) akan menyalurkan bantuan baik pulih seperti karpet, peralatan sistem audio dan sebagainya kepada masjid dan surau yang mengalami kerosakan sewaktu banjir," katanya.

-- BERNAMA