AYER KEROH: Anggota bomba yang nyaris lemas selepas tidak sedarkan diri dan dihanyut arus ketika membantu mangsa banjir di Kampung Sungai Putat, di sini petang tadi masih kritikal dan bergantung kepada alat bantuan pernafasan.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Melaka Abu Bakar Katain, berkata mangsa Mohd Diya Che Jusoh,46, yang bertugas di Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Melaka Tengah masih belum sedarkan diri dan sedang dirawat di Hospital Melaka.

Katanya, anggota berkenaan tergelincir sebelum ditolak arus deras ketika kerja-kerja menyelamat 14 mangsa yang terperangkap di anjung sebuah rumah.

“Pada jam kira-kira 4.30 petang, pasukan bomba menerima panggilan menyelamatkan mangsa banjir di Kampung Sungai Putat dan pasukan BBP Melaka Tengah mendapati semua mangsa itu terperangkap di anjung sebuah rumah dalam keadaan arus sangat deras.

“Anggota penyelamat kemudian menggunakan alat pelindungan diri dan membuat penyelamatan secara ‘water crossing’ di rumah berkenaan, bagaimanapun mangsa telah tergelincir ditolak arus deras,” katanya di sini malam Rabu.


Banjir | Seorang anggota bomba dihanyutkan arus deras

BACA: Banjir kilat Melaka: Seorang anggota bomba pengsan dihanyut arus deras

Beliau berkata, mangsa kemudian  diselamatkan oleh anggota bomba yang lain serta diberikan bantuan pernafasan di lokasi kejadian.

“Mangsa seterusnya dihantar ke Hospital Melaka menggunakan jentera Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) BBP Melaka Tengah.

“Setakat ini anggota bomba itu tidak sedarkan diri dan bergantung kepada alat bantuan pernafasan,” tambahnya.

Dalam kejadian banjir petang tadi, Mohd Diya dipercayai sedang memasang tali di kawasan banjir bagi membantu penduduk kampung keluar dari kediaman masing-masing.

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut mengajak Keluarga Malaysia bersama-sama mendoakan agar anggota itu kembali pulih selepas tidak sedarkan diri akibat ditimpa kemalangan berkenaan.