KUALA LUMPUR: Mangsa banjir yang memilih untuk kekal di rumah ekoran paras air yang semakin surut dinasihatkan untuk memaklumkan kepada pasukan kecemasan yang memasuki kawasan mereka jika ada sebarang gejala COVID-19 atau kecemasan kesihatan yang lain, kata Khairy Jamaluddin.

Menteri Kesihatan itu memberitahu, ia perlu bagi membolehkan mereka dibawa keluar untuk mendapatkan rawatan susulan.

"Kita nasihatkan mereka yang ada gejala sekiranya ada kecemasan kesihatan, kita ada sediakan ambulans untuk keluar.

"Mereka juga boleh memaklumkan kepada bot-bot yang keluar masuk di kawasan mereka," katanya kepada pemberita selepas meninjau kawasan perumahan Taman Sri Muda yang terjejas teruk akibat banjir, di sini pada Isnin.

Menurut Khairy, kawasan perumahan itu menempatkan lebih 4,400 unit rumah di mana hanya 963 penduduk yang ditempatkan semula setakat jam 6.30 petang Isnin, manakala sebahagian daripada mereka masih kekal di rumah.

"Bagi mereka yang memilih untuk kekal di rumah, sudah tentu tanggungjawab kita untuk menghantar barangan makanan, bekalan air dan keperluan asas. Di sini saya melihat kerjasama semua agensi penguat kuasa dan penduduk sendiri yang sangat aktif.

"Cuma apa yang diperlukan sekarang adalah penyelarasan yang lebih kemas supaya bantuan yang dibawa ini betul-betul sampai kepada penerimanya.

Dalam pada itu, katanya, pasukan kesihatan akan ditambah di kawasan Seksyen 25 Taman Sri Muda memandangkan insiden banjir yang memasuki hari ketiga menyaksikan peningkatan kes penjakit berjangkit.