KUALA LUMPUR: Tahap kepercayaan terhadap kerajaan dan media mengalami penurunan menurut penemuan Barometer Amanah tahunan Edelman yang dikeluarkan pada Rabu.

Barometer Amanah itu mendedahkan bahawa Malaysia, bersama-sama dengan seluruh dunia sedang mengalami kitaran ketidakpercayaan.

Barometer Kepercayaan Edelman 2022 menyaksikan Malaysia mencapai purata Skor Indeks Keyakinan sebanyak 66 mata, setanding dengan markah pada 2021.

Ini meletakkan Malaysia di kedudukan ke-6 dalam Indeks Amanah Global, meningkatkan kedudukannya dengan satu tempat dari 2021.

Walaupun semua institusi Malaysia berada di pada tahap yang dipercayai (melebihi 59 mata), kerajaan dan media menghampiri ambang neutral, masing-masing menduduki 62 dan 60 mata.

Kedua-dua institusi mengalami penurunan dalam kepercayaan berbanding 2021. Kepercayaan kepada kerajaan mencatatkan penurunan 3 mata, manakala kepercayaan kepada media menurun sebanyak 2 mata.

Apabila ditanya sama ada mana-mana institusi teras dilihat sama ada sebagai kuasa penyatuan atau pemecah belah, rakyat Malaysia melihat kerajaan sebagai kuasa pemecah belah dengan perbezaan 1 mata.

Hampir 43 peratus rakyat Malaysia melihat kerajaan sebagai kuasa pemisah dalam masyarakat, berbanding 42 peratus yang melihat kerajaan sebagai kuasa penyatuan.

Sektor perniagaan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) kini dilihat sebagai institusi yang paling dipercayai di Malaysia. Kepercayaan dalam sektor perniagaan meningkat sebanyak 2 mata kepada 71 peratus, NGO menyaksikan peningkatan 1 mata kepada 70 peratus.

Di Malaysia, 6 daripada 10 telah mengatakan bahawa kecenderungan mereka untuk tidak mempercayai sesuatu sehingga mereka mempunyai bukti kukuh bahawa ia boleh dipercayai.

"Satu contoh masalah yang berterusan ialah berita palsu yang kekal menjadi kebimbangan serius selama sedekad sekarang, tanpa penyelesaian yang jelas kelihatan," kata Pengarah Kumpulan Edelman Malaysia, Christopher de Cruz.

Rakyat Malaysia amat bimbang berita palsu dan maklumat palsu digunakan sebagai senjata terhadap mereka.

83 peratus rakyat Malaysia bimbang tentang berita palsu, seperti yang ditunjukkan oleh peningkatan 7 mata yang ketara daripada penemuan tahun lepas.

Malaysia kini menduduki tempat kedua tertinggi di samping Indonesia sebagai antara yang paling prihatin dengan berita palsu.

Data barometer tahun ini menyerlahkan peranan perniagaan dan NGO yang berkembang, dengan kedua-duanya dilihat sebagai cekap dan beretika berbanding media dan kerajaan.

Sebanyak 30 peratus rakyat Malaysia mengatakan bahawa perniagaan adalah agen perubahan positif yang sangat berkesan manakala 42 peratus rakyat Malaysia mengatakan perkara yang sama untuk NGO.

Bagaimanapun, rakyat Malaysia berpendapat sektor perniagaan tidak melakukan secukupnya dalam menangani isu-isu masyarakat seperti ketidaksamaan ekonomi, ketidakadilan sistemik, perubahan iklim dan banyak lagi.

Orang ramai mahukan lebih banyak, tidak kurang penglibatan sektor perniagaan mengenai topik ini, dengan jurang lebih daripada 20 mata pada setiap isu masyarakat yang dipersoalkan.