BUKIT MERTAJAM: Polis Pulau Pinang sedang menjejaki seorang pembantu rumah wanita warga asing yang mencuri barang kemas berjumlah RM69,000 milik majikannya dalam kejadian di Taman Bukit, Bukit Mertajam , Khamis lepas.

Ketua Polis Daerah Seberang Tengah, Asisten Komisioner Tan Cheng San berkata, wanita yang dikenali sebagai Eka Lestari, berusia 27 tahun itu baru tiga bulan bekerja sebagai pembantu rumah di rumah seorang doktor .

Cheng San berkata, pengadu terlebih dahulu membuat laporan polis berhubung kehilangan pembantu rumahnya pada Khamis lepas sebelum membuat satu lagi laporan polis selepas menyedari barang kemas milik isterinya turut hilang dipercayai dilarikan suspek pada 10 September lepas.

"Siasatan pihak polis mendapati suspek merupakan warga negara asing dan baru kerja tiga bulan di rumah tersebut. Kejadian disyaki berlaku pada 8 September ketika itu suami pengadu menyedari suspek tiada di rumah mereka pada jam 6 pagi dan hadir membuat laporan kehilangannya.

"Namun, pengadu tidak menyangka suspek turut membawa lari bersama barang kemas. Dia menyedari perkara tersebut ketika dia hendak menggunakan barang kemas itu pada 10 September," ujar beliau.

Cheng San berkata, barang kemas tersebut disimpan di dalam almari berkunci di sebuah bilik di rumah berkenaan.

Pemeriksaan mendapati tiada kesan umpil pada almari berkenaan dan suspek menggunakan kunci membuka almari tersebut sebelum melarikan 10 barang kemas, antaranya rantai emas, gelang tangan, subang, rantai kahwin emas dan loket emas.

Cheng San berkata, suspek melarikan diri bersama pasport namun polis percaya dia masih berada dalam negara dan usaha menjejaki wanita itu kini giat dilakukan pihak polis.

Selain itu, polis juga sedang mengesan sebuah kereta yang dipercayai membantu suspek melarikan diri berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di rumah jiran mangsa.

"Daripada CCTV yang kita lihat, suspek keluar dari rumah itu pada jam 1 pagi pada 8 September. Ada sebuah kereta datang mengambil suspek. Kita sedang menjejaki kereta tersebut berdasarkan CCTV dari rumah jiran di kawasan berkenaan, kita sedang dapatkan footage (salinan rakaman) dari CCTV itu," katanya.

Siasatan juga mendapati mangsa mengambil suspek bekerja sebagai pembantu rumahnya sendiri tanpa menggunakan khidmat ejen.

Kes disiasat di bawah Seksyen 381 Kanun Keseksaan kerana mencuri.

Orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kes tersebut atau menemui suspek boleh menghubungi balai polis terdekat atau berhubung terus dengan Inspektor Mohamad Suhaimi Ismail di talian 019-290 9231.