KUALA LUMPUR : Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak mengambil keputusan untuk membenarkan pengoperasian bazar Ramadan mulai 12 April hingga 12 Mei 2021.

Namun, keputusan tersebut tertakluk kepada beberapa syarat membabitkan Prosedur Operasi Standard (SOP) dalam pelaksanaannya.

"Sebelum memulakan operasi, premis-premis ini dikehendaki mendapatkan kelulusan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Bahagian (JPBB).

"Semua pekerja dan pengusaha mesti telah menjalani ujian swab untuk RT-PCR dan keputusan harus diisytihar negatif COVID-19 sebelum memulakan operasi.

"Pemeriksaan berkala akan dilaksanakan untuk memastikan SOP sentiasa dipatuhi. SOP boleh diperolehi dari laman web Kementerian Kerajaan Tempatan Dan Perumahan Sarawak," ujar JPBN Sarawak dalam satu kenyataan pada Khamis.

Dalam pada itu dua kematian turut dilaporkan oleh JPBN Sarawak pada Khamis, menjadikan  jumlah kematian akibat jangkitan COVID-19 di negeri itu meningkat kepada 101 orang.

"Kes kematian ke-100 merupakan kes ke-9,605 melibatkan seorang wanita tempatan berumur 72 tahun yang telah menerima rawatan di Hospital Sibu apabila ujian bagi saringan bergejala COVID-19 dengan rT-PCR adalah positif COVID-19 pada 28 Februari 2021.

"Namun keadaan kesihatan kes didapati merosot dan disahkan meninggal dunia pada 24 Mac 2021," jelas JPBN Sarawak.

Selain itu, kes kematian kedua juga melibatkan kes yang telah dimasukkan ke Hospital Sibu.

"Kes kematian ke-101 merupakan kes ke-14,314 melibatkan seorang lelaki tempatan berumur 88 tahun. Kes ini merupakan kontak kepada kes positif yang dilaporkan sebelum ini.

"Kes adalah ADL (Activities of Daily Living) dependent di mana mereka memerlukan bantuan sepenuhnya dalam aktiviti kehidupan harian mereka. Keadaan kesihatan kes didapati merosot dan disahkan meninggal dunia pada 25 Mac 2021," jelas.

Kedua-dua kes yang dilaporkan pada hari ini dilaporkan mempunyai ko-morbid.

Sementara itu, Sarawak mencatatkan 308 kes baharu pada hari ini.

Jelas JPBN Sarawak, penambahan itu menjadikan jumlah keseluruhan COVID-19 di negeri berkenaan meningkat kepada 14,963 kes.

"Daerah-daerah yang melaporkan kes adalah Daerah Serian (66), Bintulu (60), Sibu (58), Meradong (46), Miri (40), Kuching (11), Samarahan (lapan), Beluru (lima), Betong (empat), Kapit (tiga), manakala selebihnya dua kes di Bukit Mabong, Julau dan Sri Aman. Satu kes pula direkodkan di Sebauh," tambah kenyataan sama.