KUALA LUMPUR: Seorang bekas kerani mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan menjalankan perniagaan pemberi pinjaman wang tanpa lesen sejak April tahun lepas.

Yap Chee Siang, 25, didakwa menjalankan perniagaan itu dengan memberi pinjaman RM158,120 kepada Wong Chiew Ken, 34, berserta faedah di Bandar Baru Sentul di sini antara 1 April 2021 hingga 19 Sept lepas.

Pertuduhan dijalankan mengikut Seksyen 5 (2) Akta Pemberi Pinjam Wang 1951 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM1 juta atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Hanis Anisha Jamilludin menawarkan jaminan RM50,000 dengan seorang penjamin berserta syarat tambahan pasport tertuduh diserahkan kepada mahkamah.

Peguam Abdul Rahman Zainal Abidin yang mewakili Yap memohon jaminan itu dikurangkan dengan alasan anak guamnya menanggung keluarga dan tiga adik serta seorang nenek yang menghidap penyakit kencing manis, jantung dan darah tinggi.

"Pada hari ini, keluarga anak guam saya cuma membawa wang jaminan antara RM7,000 dan RM8,000. Sekiranya wang jaminan tinggi, ia akan menyukarkan anak guam saya untuk menanggung keluarga," kata peguam itu.

Hakim M Bakri Abd Majid kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin RM30,000 dengan seorang penjamin berserta syarat tambahan pasport diserahkan kepada mahkamah dan menetapkan 7 Feb depan untuk sebutan kes.

-- BERNAMA