Kementerian Pembangunan Usahawan berharap kementerian akan mendapat peruntukan yang lebih besar dalam Belanjawan 2020 yang akan dibentangkan hari ini bagi usaha membangunkan usahawan tempatan.

Menterinya, Datuk Seri Redzuan Mohd Yusof berkata ini selaras dengan aspirasi Dasar Keusahawanan Nasional (DKN) 2030 untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara keusahawanan unggul menjelang 2030.

"Salah satu harapan saya adalah memastikan kita selaras dengan pendigitalan belanjawan supaya sebagai kementerian, kita tahu apa yang perlu diukur.

"Sebagai contoh, DKN2030 menekankan pada hasil yang boleh diukur dan kita mahu menggunakannya untuk mengukur di mana kita berada ketika memacu ke arah 2030," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Anugerah Rice Bowl Startup Malaysia di sini pada Khamis.

Ketika bercakap pada majlis tersebut, Mohd Redzuan berkata para usahawan, terutama berteknologi tinggi, merupakan sumber inovasi yang berharga yang akan menjadi antara penjana utama pengeluaran ekonomi dan pekerjaan.

"Pembangunan dan kekayaan yang diperoleh daripada pertumbuhan ekonomi ini harus diagihkan sama rata supaya semua segmen masyarakat boleh mendapat manfaat daripadanya," kata beliau.

Malaysia adalah negara pertama yang mengumumkan Pemenang Rice Bowl untuk 2019 dengan menawarkan 13 kategori yang berbeza termasuk Best Life Helper, Best e-Commerce dan Rantaian Pembekalan, dan Best Newcomer.

Antara pemenang utama dari Malaysia pada tahun lepas adalah iflix, Carsome, Dropee dan JomParking.

Pemenang negara lain akan diumumkan dalam upacara penyampaian anugerah masing-masing pada Oktober dan November, dan setiap pemenang dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam final peringkat serantau, Anugerah Rice Bowl Startup ASEAN awal tahun depan.

Anugerah Rice Bowl Startup ASEAN yang memasuki tahun kelima, bertujuan untuk menghubungkan komuniti ekonomi serantau bagi memperkasakan ekonomi tempatan.

Pengerusinya Hamdi Mokhtar, berkata anugerah itu telah menerima lebih daripada 3,000 pencalonan di seluruh Asia Tenggara tahun ini, peningkatan 60 peratus dari tahun lepas.

-- BERNAMA