KUALA LUMPUR:Pengumuman penangguhan dan pengurangan ansuran bulanan pembiayaan bakal beri kelegaan kepada kumpulan perusahaan mikro namun ia harus digunakan sebaiknya.

Jelas Ketua Pegawai Eksekutif Akademi Usahawan Mikro (AUM), Azharee Wahid, peminjam harus menggunakan kemudahan itu untuk menambah baik urusan perniagaan seperti tujuan pemasaran, mengembangkan lagi perusahaan dan bukan untuk urusan peribadi.

"Dengan kemudahan itu semestinya beri lebihan kewangan kepada peniaga, namun ia perlu digunakan untuk tujuan mengembangkan perusahaan. Cuma saya risau ia akan digunakan untuk urusan peribadi yang boleh gagalkan matlamat utama.

"Lebihan kewangan hasil kemudahan itu seharusnya digunakan untuk tujuan promosi, tingkatkan pemasaran dan mengembangkan pangkalan data pelanggan," kata Azharee ketika ditemubual Astro AWANI.

Tambah Azharee, memasuki ke bulan-bulan terakhir penghujung tahun, ini merupakan waktu yang sesuai untuk sesebuah perusahaan mikro ini untuk menstruktur semula kewangan perniagaan.

Ia selepas kebanyakan perusahaan lumpuh ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Mac lalu, namun kembali mengorak langkah selepas PKP Pemulihan dikuatkuasakan.

"Ini peluang terbaik untuk syarikat pulihkan dan struktur semula perbelanjaan perniagaan. Lebihan tunai di tangan ini boleh memperbaiki aliran kewangan syarikat."


Terdahulu, Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz mengumumkan, peminjam kategori B40 dan kumpulan perusahaan mikro diberi pilihan untuk menangguh atau mengurangkan ansuran bulanan pembiayaan mereka dengan pihak bank.

BACA: LAPOR LANGSUNG: Belanjawan 2021 - Teguh Kita, Menang Bersama!

SEGALANYA MENGENAI BELANJAWAN 2021, KLIK DI SINI!




Peminjam dalam kategori ini akan diberi dua pilihan iaitu menangguhkan ansuran bulanan selama tiga bulan atau pengurangan ansuran bulanan sebanyak 50 peratus selama enam bulan.

Dalam pada itu, Azharee turut memohon agar pemain industri mikro ini menggunakan peluang sebaiknya dalam merebut peruntukan yang disediakan kerajaan melalui Belanjawan 2021 yang dibentangkan.

Antara peruntukan yang disediakan adalah kerajaan akan memberikan pembiayaan kredit mikro bernilai hampir RM1.2 bilion melalui beberapa institusi kewangan terpilih seperti Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN), Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB), Agrobank, Bank Simpanan Nasional (BSN) dan institusi kewangan lain.

Ini termasuk tambahan sebanyak RM110 juta kepada Micro Enterprises Facility di bawah Bank Negara (BNM) bagi menggalakkan aktiviti keusahawanan dalam kalangan pekerja gig dan yang bekerja sendiri serta menyokong pelaksanaan program iTEKAD.