GEORGE TOWN: Kerajaan negeri Pulau Pinang bersedia untuk memberikan sokongan penuh kepada Kementerian Pengangkutan dan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) berkaitan pelaksanaan projek pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP).

Ketua Menterinya Chow Kon Yeow berkata pembesaran lapangan terbang itu mampu menampung kira-kira 20 juta penumpang setiap tahun.

"Pulau Pinang menyambut baik projek pembesaran lapangan terbang yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Belanjawan 2023. Kami berharap projek itu dapat dimulakan tahun ini dan siap dalam tempoh tiga tahun," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Chow yang juga Ahli Parlimen Batu Kawan berkata pembesaran itu akan dapat meningkatkan pembangunan sosioekonomi negeri-negeri Koridor Utara, sektor pelancongan dan perindustrian Pulau Pinang.

Semasa pembentangan Belanjawan 2023 di Dewan Rakyat hari ini, Anwar mengumumkan pembesaran LTAPP dan Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS) di Subang, Selangor tetapi bercadang untuk menghentikan pembinaan lapangan terbang baharu Kulim, Kedah.

Kos pembesaran kedua-dua lapangan terbang itu yang akan diterajui oleh MAHB adalah lebih rendah berbanding pembinaan lapangan terbang baharu di Kulim yang dianggarkan menelan belanja kira-kira RM7 bilion, katanya.

Sementara itu, Exco Pelancongan dan Ekonomi Kreatif negeri (PETACE) Yeoh Soon Hin berkata beliau telah memberitahu Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook mengenai pembesaran LTAPP dengan harapan ia boleh dilakasanakan segera dengan sokongan Kerajaan Persekutuan.

"PETACE telah secara aktif melibatkan pelbagai syarikat penerbangan antarabangsa untuk membangunkan penerbangan terus ke Pulau Pinang. Bagaimanapun, had apron lapangan terbang dan kapasiti pengendalian penumpang menjadi penghalang utama untuk memulakan laluan penerbangan terus yangbaharu.

Ini menjadikan peruntukan dalam Belanjawan 2023 untuk projek pembesaran lapangan terbang semua lebih penting," katanya.

Untuk rekod, LTAPP telah dinaik taraf pada 2013 untuk menampung 6.5 juta penumpang setahun tetapi penumpang berkembang pesat, menjelang 2019, ia mencatatkan sejumlah 8.3 juta penumpang setahun.

Kementerian Pengangkutan meluluskan cadangan pembesarabn lapangan terbang itu di bawah pentadbiran Pakatan Harapan sebelum ini tetapi ia ditangguhkan selepas berlaku pertukaran pentadbiran Kerajaan Persekutuan pada awal tahun 2020.

Kerajaan Persekutuan juga berkata bahawa rancangan pembesaran lapangan terbang di seluruh negara akan ditangguhkan sementara menunggu kajian Pelan Strategik Lapangan Terbang Negara (NASP) dimuktamadkan.

-- BERNAMA