KUALA LUMPUR: Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil akan mengadakan sesi libat urus bersama Digital Nasional Berhad (DNB) dan semua penyedia perkhidmatan telekomunikasi esok bagi membincangkan berkenaan capaian rangkaian 5G di negara ini.

Beliau berkata antara perkara yang akan dibincangkan adalah supaya DNB diurus dengan lebih telus dan terbuka.

"Pada awalnya ada perancangan untuk saya keluar negara bagi menyertai beberapa program di sana, tetapi saya telah membatalkan kerana pengumuman Perdana Menteri (berkenaan DNB), maka fokus saya dan kementerian adalah untuk mengadakan sesi libat urus bersama pihak DNB dan semua penyedia perkhidmatan telekomunikasi.

"Ini hasrat Perdana Menteri dan kita perlu pastikan DNB itu dapat diurus dengan lebih telus, lebih terbuka dan ini adalah antara perkara-perkara yang kita perlu bincangkan sekarang," katanya dalam sesi temu bual secara langsung oleh RTM di Parlimen, di sini hari ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika membentangkan Belanjawan 2023 di Dewan Rakyat hari ini berkata Kerajaan Perpaduan kini mengambil pendekatan supaya DNB diuruskan dengan lebih telus dan terangkum supaya mencapai penyertaan penuh oleh pihak penyedia perkhidmatan telekomunikasi.

Fahmi berkata antara objektif yang akan ditetapkan untuk DNB adalah memastikan pelaksanaan 5G dapat mencapai 80 peratus bagi kawasan berpenduduk di seluruh negara menjelang penghujung tahun ini.

Dalam pada itu, ketika ditemui Bernama, beliau berkata peruntukan berjumlah RM10 juta untuk National Scam Response Centre (NSRC) akan membantu membanteras jenayah penipuan di negara ini.

"Tindakan juga perlu diambil sebagai contoh untuk memperkukuh Akta Perlindungan Data Peribadi dan mewujudkan Suruhanjaya Keselamatan Siber. Ini antara ikhtiar yang sedang dirancang oleh pihak kementerian untuk memastikan keberkesanan NSRC dalam membanteras jenayah penipuan dalam negara kita," katanya.

Secara keseluruhan, beliau berkata Belanjawan 2023 menumpukan pelbagai ikhtiar kepada segenap lapisan masyarakat.

"Bantuan kepada pesawah dan juga perkongsian keuntungan ataupun 30 peratus keuntungan bersih daripada BERNAS kepada pesawah merupakan perkara yang tidak pernah difikirkan, tetapi berjaya dilakukan," katanya.

Terdahulu, Anwar mengumumkan selain sumbangan RM60 juta yang disediakan, BERNAS turut bersetuju membuat perkongsian keuntungan daripada import beras dengan menyumbang 30 peratus keuntungan bersih kepada pesawah padi.

Sementara itu, dalam kenyataan media, Fahmi berkata peruntukan Dana Kandungan Digital berjumlah RM102 juta diharap membuka lebih banyak peluang kepada penggiat seni menghasilkan pelbagai karya kreatif seperti filem, animasi dan muzik bermutu tinggi yang bukan sahaja berjaya di pasaran tempatan, malah mampu menembusi pasaran antarabangsa.

-- BERNAMA