KUALA LUMPUR: Penggunaan belon pengintip yang didakwa dari China boleh memberi ancaman kepada aspek keselamatan ketenteraan.

Pakar Kajian Strategik & Keselamatan Universiti Pertahanan Malaysia (UPNM), Prof. Mohd Mizan Aslam berkata, belon berkenaan dipercayai menggunakan teknologi tertentu yang mampu menghantar maklumat berkaitan kepada satelit, sebelum ia dipancarkan ke pusat kawalan.

Jelas beliau, belon dikategorikan sebagai salah satu 'known conventional weapon' (senjata konvensional yang diketahui umum), dan ia digunakan kerana instrumen tersebut tidak takuti oleh manusia.

"Belon yang diterbangkan itu asalnya untuk mendapatkan data-data cuaca. Jadi hari ini belon telah digunakan dalam keupayaan ketenteraan.

"Ada satu istilah yang disebut sebagai known conventional weapon, iaitu tidak lagi perlu kepada jet pejuang atau peluru berpandu tetapi cukup menggunakan known conventional weapon. Apa sahaja yang nampak seperti biasa tetapi boleh menjadi teknologi ketenteraan.

"Belon ini sebenarnya bulat dan ada bahagian di dalamnya yang boleh menghantar maklumat terus kepada satelit dan satelit akan menghantar ke pusat kawalan.

"Jadi di sini dipercayai, China telah menggunakan teknologi ini untuk mendapatkan maklumat-maklumat berkaitan dengan ketenteraan, kerana ia mampu pergi ke kawasan sensitif," katanya kepada Astro AWANI pada Ahad.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan mengenai pesawat pejuang tentera Amerika Syarikat (AS) menembak jatuh belon pengintip China ketika ia terapung di pantai South Carolina, seminggu selepas ia memasuki ruang udara negara itu.

Pakar AS berpandangan belon berkenaan mungkin dipandu oleh kecerdasan buatan (AI) yang canggih.

Presiden AS, Joe Biden mengeluarkan arahan pada Rabu lalu supaya belon itu ditembak, tetapi Pentagon mengesyorkan supaya menunggu sehingga ia boleh dilakukan di kawasan terbuka bagi melindungi orang awam daripada serpihan yang terhempas ke bumi.

Begitupun, China sebelum ini menyatakan kekesalan kerana belon berkenaan digunakan untuk tujuan meteorologi awam dan saintifik lain, telah tersasar ke ruang udara AS.

Kementerian Luar China berkata, penerbangan belon ke atas AS adalah satu kemalangan 'force majeure' dan menuduh ahli politik serta media AS mengambil kesempatan daripada situasi itu untuk memburukkan Beijing.

BACA: Apa itu belon pengintip China yang 'terlepas' ke ruang udara Amerika Syarikat?

Mengulas lanjut, Mohd Mizan berkata belon berkenaan ditembak selepas dipercayai menghampiri kawasan Montana yang terletak berdekatan kawasan nuklear yang dimiliki oleh AS.

Tindakan yang dilakukan oleh AS itu, jelas beliau kerana belon itu dilihat cuba mengganggu keselamatan.

"Banyak aspek yang boleh dibincangkan dan cukup berbahaya berkaitan dengan teknologi ini," tambah Mohd Mizan.

Mohd Mizan juga memberikan beberapa contoh known conventional weapon - sama ada sebagai senjata ataupun alat untuk menerima dan mendapatkan maklumat.

"Contohnya dalam aktiviti berkaitan dengan keganasan, kita lihat pengganas hari ini tidak perlu memiliki senjata api atau bom, tetapi cukup memiliki sebuah trak atau lori yang bersaiz kecil dan melanggar orang ramai yang berhimpun.

"Selain itu, serangan di London seperti menggunakan pisau yang boleh didapati di dapur," katanya.