Bekas menteri Tan Sri Rafidah Aziz hari ini berkata semua orang hendaklah berhenti bercakap mengenai peralihan kuasa perdana menteri dan sebaliknya memberi tumpuan kepada pembangunan sosio-ekonomi.

Rafidah, anggota Majlis Tindakan Ekonomi Negara (M TEN) berkata rakyat tidak harus terlalu asyik menumpukan perhatian kepada isu bila Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan menyerahkan kuasa kepada penggantinya.

"Hidup kita berada dalam ketentuan Ilahi ... jadi jangan bercakap tentang dua atau tiga tahun, teruskan apa yang dilaksanakan kerana dasar perlu melampaui satu tahun, dua tahun ... itu adalah dasar yang kita teruskan untuk generasi akan datang dan selepas itu.

"Sudah tentu, Dr Mahathir ada berkata beliau tidak mahu menjadi PM untuk selama-lamanya. Kami tidak meminta anda (menjadi PM) sehingga anda berumur 100 tahun, Kami cuma berkata tidak bercakap tentang hal itu, teruskan (pentadbiran), " kata beliau dalam ucaptama pada Wacana Perdana Siri ke-21 bertajuk" Faktor-Faktor Menghalang Kemajuan Ekonomi Malaysia dan Bagaimana untuk Menanganinya ", di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Ketika diminta oleh pemberita untuk memberi komen, Rafidah berkata, "Saya tidak berminat untuk membicarakan apa-apa perkara yang tidak berkaitan, saya lebih prihatin terhadap kesejahteraan negara. Jika anda mula bercakap mengenai semua perkara ini, anda akan mengalih perhatian daripada isu teras iaitu meneruskan pembangunan negara ini.

"Kita telah keluar dari masalah serius melibatkan kredibiliti, imej, keberhutangan dan sistem yang terhakis, "katanya.

Beliau percaya kebanyakan rakyat Malaysia mahu kerajaan meneruskan pembangunan walau dengan apapun untuk membawa kemajuan dan pembangunan sosial ekonomi.

"Usaha ini sedang berjalan tetapi anda terganggu dengan masalah di beberapa kementerian. Oleh itu, adalah penting kita tidak terganggu," kata beliau.

Dalam ucapannya, Rafidah juga mempersoalkan tentang perlunya membangunkan kereta terbang negara yang pertama seperti dicadangkan oleh kerajaan.

"Okey untuk membuat kereta terbang sebagai hobi, teruskan. tetapi jangan jadikannya sebagai projek nasional. Kita tidak mempunyai basikal untuk diberikan kepada pelajar di Sabah dan Sarawak; mereka terpaksa berjalan kaki berbatu-batu setiap hari.

"Ia juga tidak begitu mudah untuk membuat kereta dan terbang. Jika ia benar-benar boleh dilaksanakan, andakah anda fikir Malaysia akan menjadi yang pertama melakukannya, orang Jerman akan melakukannya, rakyat Jepun, rakyat China mungkin melakukannya. Bukan semudah itu. Hendak menerbangkan dron pun (di Malaysia), kita memerlukan lesen, " katanya.

Selepas wacana itu, Rafidah melancarkan penerbitan Yayasan Kepimpinan Perdana (PLF), "Revisiting Atas Angin: A Review on Malay Imagination of Rum Ferringghi and Pengajah", yang dihasilkan oleh Profesor Datuk Dr Ahmad Murad Merican sebagai sebahagian daripada Felo Presiden Kehormat Residen di Yayasan Kepimpinan Perdana.

-- BERNAMA