ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 21 Februari 2021.

1) Rakyat bukan dalam fasa pertama pemberian vaksin COVID-19 diminta bersabar - PM

Kumpulan rakyat yang tidak tergolong dalam kumpulan pertama pemberian vaksin COVID-19 diminta untuk terus bersabar dan kekal menyokong Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan.

2) Awas! Pihak jadikan media sebagai senjata serang Islam - Hadi

Platform media ketika ini disalah guna sesetengah pihak sebagai medium untuk dijadikan senjata halus bagi menyerang agama Islam, menurut Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Tegas beliau, terdapat pihak tertentu yang bertindak melakukan serangan siber terhadap ajaran Islam yang bertujuan menyebarkan fitnah.

3) Kanak-kanak pesakit leukemia mahu jadi polis meninggal dunia

Pesakit leukemia tahap empat, Mohamad Ammar Dhani Mohd Azuan, 7 tahun, dari Pulau Pinang yang dibawa menaiki kereta peronda polis (MPV) pada bulan lalu meninggal dunia petang Ahad.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor, memaklumkan, kanak kanak itu meninggal dunia pada jam 6 petang di rumah keluarganya di Bakar Kapor, Kepala Batas.

4) Ramli MS terima menantu

Maestro ternama, Datuk Ramli MS menyempurnakan tanggungjawabnya sebagai ayah apabila menikahkan anaknya, Nadiah dalam majlis akad nikah yang diadakan sederhana hari ini.

5) Kerajaan cadang keluar pasport vaksin untuk penerima vaksin

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) sedang memperhalusi perkara itu.

6) COVID-19: Perak catat kadar kebolehjangkitan tertinggi - KP Kesihatan

Kadar kebolehjangkitan (Rt) COVID-19 mengikut kes harian untuk seluruh negara hari ini berada di tahap 0.90, dengan Perak mencatat Rt tertinggi pada 1.93.

7) Agong berkenan rasmi Menara Kuantan 188, Jambatan Putra

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah malam ini berkenan merasmikan Menara Kuantan 188 yang merupakan mercu baharu Kuantan yang diadakan serentak dengan perasmian Jambatan Putra, iaitu jambatan kedua Tanjung Lumpur di sini.

8) Ketibaan vaksin Pfizer-BioNTech: Ini lima perkara yang anda perlu tahu

Tarikh 21 Februari 2021 menjadi hari yang bersejarah buat Malaysia apabila rakyat negara ini menyaksikan ketibaan kumpulan pertama vaksin Pfizer-BioNTech yang mungkin menjadi jawapan kepada ketahanan manusia terhadap pandemik COVID-19.

9) 16,000 dos vaksin COVID-19 tiba di Pulau Pinang

Sejumlah 16,000 dos vaksin COVID-19 jenis Pfizer BioNTech tiba di Kompleks Kargo Udara Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) pada petang Ahad.

Pesawat Boeing 747 Cargo Cathay Pacific CX-079 yang membawa tiga kotak vaksin itu mendarat sekitar pukul 5.35 petang.

10) COVID-19: Perkhidmatan bas hidrogen di Kuching dihentikan sementara

Perkhidmatan bas hidrogen bagi semua laluan di Bandaraya Kuching ditunda buat sementara waktu.

Menurut kenyataan Sarawak Metro dalam kenyataannya menjelaskan, penangguhan sementara perkhidmatan itu adalah bagi memberi laluan proses sanitasi dan saringan COVID-19 kepada semua pemandu bas.

10 Berita Pilihan - (21 Februari 2021)