ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 22 Ogos 2021.

1. Semua wakil rakyat Johor terima peruntukan tambahan RM150,000 - Menteri Besar

Kerajaan Johor bersetuju memberi peruntukan tambahan sebanyak RM150,000 kepada semua 56 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di negeri tersebut.

2. 13 PPV di Lembah Klang tawar vaksin 'walk-in' mulai 23 Ogos

CITF menetapkan hanya 13 Pusat Pemberian Vaksin (PPV) di Lembah Klang akan menerima individu untuk mendapatkan suntikan vaksin secara 'walk-in' bermula esok.

3. Vaksin COVID-19: 469,690 dos diberikan pada 21 Ogos, 54% dewasa lengkap vaksinasi

Berdasarkan data yang dikongsikan Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV), 77.4 peratus sudah menerima satu dos suntikan.

4. Jangan perbaharui lesen syarikat balak yang tidak bertanggungjawab - Masing 

Timbalan Ketua Menteri Tan Sri James Jemut Masing mencadangkan agar lesen bagi syarikat konsesi balak di hulu Batang Baleh tidak diperbaharui. Ia susulan tindakan tidak bertanggungjawab syarikat konsesi itu hingga menyebabkan sisa kayu hanyut (log jam) di Sungai Baang Baleh.

5. COVID-19: 19,807 kes baharu, 232 kematian dalam 24 jam

Sebanyak 19,807 kes baharu COVID-19 dilaporkan dalam tempoh 24 jam lalu yang menyaksikan penurunan angka berbanding semalam dengan 22,262 jangkitan. 

6. PM tawar pembangkang anggotai MPN, Jawatankuasa Khas Menangani COVID-19

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menawarkan ruang kepada pemimpin pembangkang untuk menganggotai Majlis Pemulihan Negara (MPN) dan Jawatankuasa Khas Menangani COVID-19.

7. Pergolakan politik, pertukaran PM rugikan negara dan rakyat - Ismail Sabri

Pergolakan politik yang menyaksikan siri peralihan kuasa berlaku selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) hanya merugikan rakyat dan negara, tegas Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

8. TMJ titah Pengarah Pendidikan Johor, guru tolak vaksin menghadap

Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim hari ini menitahkan Pengarah Pendidikan Negeri Johor dan seramai 779 guru di negeri ini yang dilaporkan menolak untuk menerima vaksin COVID-19 menghadap baginda dalam masa terdekat.

9. Tokoh Ma'al Hijrah: Niat saya hanya satu, nak uruskan jenazah sebaik mungkin - Penggali kubur

Pemergian isteri tercinta akibat kencing manis sejak 11 tahun lalu membawa jiwa Roslee Ali untuk setia di kawasan Tanah Perkuburan Islam Raudhatul Sakinah.

10. Bencana Gunung Jerai: Mayat bekas imam ditemui dalam keadaan baik, hadap kiblat

Mayat mangsa kelima yang hilang dalam tragedi kepala air dan banjir lumpur di kaki Gunung Jerai di sini, pada Rabu lalu ditemui pasukan mencari dan menyelamat (SAR) hari ini.