Misi membawa pulang ahli perniagaan dikehendaki, Low Teik Jho atau Jho Low bukan sesuatu perkara yang mudah, tegas Tun Dr Mahathir Mohamad berikutan faktor petunjuk yang tidak tepat termasuk khabar angin.

Bagaimanapun, Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak berputus asa untuk mengesan dalang di sebalik skandal kewangan 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) itu untuk dibawa ke muka pengadilan.

“Kita masih berusaha mendapatkannya (Jho Low), saya dimaklumkan dia ada banyak passport, buat pembedahan plastik tetapi semua itu khabar angin, tiada bukti kukuh namu perkara itu tidak mustahil boleh berlaku," kata Dr Mahathir.

Mengulas mengenai usaha untuk memburu ahli perniagaan itu, beliau berkata, Malaysia tidak boleh berada dalam keadaan terburu-buru untuk menjejaki Jho Low terutamanya semasa berurusan dengan negara yang enggan memberi kerjasama.

“Ada negara baik dengan kita, ada negara yang tidak, kita terpaksa terima keadaan itu, kita boleh 'perang' (dengan negara yang melindunginya) tetapi kita akan kalah dan kita tak dapat Jho Low.

“Kita sedar Malaysia bukan sebuah negara yang kuat”, katanya dalam sidang media selepas menerima Ijazah Kehormat Kedoktoran Seni Kreatif (Pembangunan Kesenian Kebudayaan) sempena Konvokesyen Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) Ke-15, pada Khamis.

Dalam sidang media sama, beliau turut mengulas dakwaan berhubung kenyataannya yang dikatakan tidak selari dengan Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador merujuk pada desas-desus lokasi keberadaan ahli perniagaan berusia 38 tahun itu.

“Kenyataan saya tidak semestinya perlu sama dengan KPN, kalau macam itu bagi pangkat di bahu saya dan saya akan bercakap seperti KPN, KPN adalah KPN.

“Bukan pada setiap masa dia maklum pada saya Jho Low di mana dan sebagainya, ada masa tertentu dia akan lapor kepada saya”, katanya lagi.