Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) mengecam tindakan bekas Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Seri Wan Ahmad Wan Omar yang menggesa supaya Pengerusi SPR, Datuk Azhar Azizan Harun dan Ahli Suruhanjaya yang lain meletakkan jawatan susulan perubahan kerajaan.

Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 dalam satu kenyataan memaklumkan, tindakan itu bukan sahaja memberi serangan terhadap integriti SPR, malah perkara itu seolah-olah mencabar Perlembagaan Persekutuan.

Menurut kenyataan itu, SPR merupakan badan berperlembagaan dan Pengerusi serta Ahli SPR dilantik berdasarkan Perkara 114(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa Ahli-Ahli SPR adalah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.

"Perkara 114(3) juga menyatakan secara jelas bahawa ahli-ahli SPR 'tidaklah boleh dipecat daripada jawatan kecuali atau alasan dan mengikut cara yang sama seperti seorang hakim Mahkamah Persekutuan', iaitu melalui sebuah tribunal untuk membuktikan adanya penyalahgunaan kuasa atau kesalahan yang menjejaskan fungsi SPR.

"Ini bermakna kewibawaan dan keberkecualian SPR sebagai institusi demokrasi adalah setaraf dengan Mahkamah Persekutuan," katanya pada Jumaat.

Pada Khamis, Wan Ahmad menggesa kepimpinan SPR meletak jawatan susulan perubahan kerajaan ketika ini.

Tambah kenyataan itu lagi, Bersih 2.0 beranggapan, tindakan Wan Ahmad memperlihatkan kecetekan ilmu demokrasi dan Perlembagaan Persekutuan.

"Sehingga kini, kita belum menyaksikan tindakan atau kesalahan yang menunjukkan adanya perlanggaran Perlembagaan, undang-undang atau prinsip pilihan raya adil dan bersih oleh SPR.

"Sebaliknya, SPR telah banyak membuat pembaharuan terhadap pelaksanaan pilihan raya dan respon berkenaan isu-isu pilihan raya," jelas kenyataan itu lagi.