SHAH ALAM : Penduduk di Taman Sri Muda, Shah Alam, Selangor menuntut pihak berwajib menyambung semula projek memperbesarkan longkang yang didakwa masih terbengkalai sejak ia dimulakan baru-baru ini.

Mereka bimbang jika tindakan segera tidak dilakukan kemungkinan banjir besar yang berlaku pada Disember 2021 akan berulang.

Tinjauan Astro AWANI ke Taman Sri Muda mendapati terdapat projek mengorek longkang di depan rumah penduduk dilakukan, namun, tiada kelibat pekerja atau pihak berwajib melakukan kerja-kerja mencegah banjir itu.

Apa yang dapat dilihat ialah, air yang bertakung atau 'termenung', dan tidak dapat disalirkan ke mana-mana kawasan.

Apabila kami tanyakan masalah itu kepada penduduk, mereka mendakwa, projek itu sudah lama dilakukan, namun sampai ke hari ini, tiada penyambungan kerja-kerja memperbesarkan longkang itu dilakukan.

Penduduk bimbang, dengan musim tengkujuh yang dijangka melanda bulan depan, saliran longkang yang tidak dilakukan dengan baik akan mengundang sekali lagi banjir besar di Taman Sri Muda khususnya.

 Penduduk Taman Sri Muda dari kiri Pesara, Datuk Hayat Sayuti dan kanan, Nasaruddin Harun

Salah seorang penduduk, Nasaruddin Harun mendedahkan dia trauma dengan kejadian banjir besar yang berlaku tahun lalu yang merosakan harta benda dan kediamannya.

Projek memperbesarkan longkang itu menyejukkan hati penduduk pada awalnya, namun bertukar kepada perasaan takut selepas melihat kerja-kerja yang terbengkalai.

"Nampak tak projek depan tu, sampai sekarang tak siap-siap lagi. Sampai sekarang. Air akan naik dan menyebabkan banjir kilat. Tapi tak semualah naik,kawasan saya ni ada naik air," katanya kepada Astro AWANI.

Seorang lagi penduduk, Datuk Hayat Sayuti mendedahkan, projek memperbesarkan longkang yang terbengkalai itu adalah satu-satunya tindakan diambil pihak berwajib setakat ini untuk menangani isu banjir dalam tempoh 20 tahun.

Namun, projek tunggal itu juga masih tidak berjalan sebaiknya.

"Rasanya tidak ada apa-apa tindakan (pihak berwajib). Mereka tidak ada apa rancangan. Pihak yang berkuasa bila datang mereka kata mungkin kita akan buat sesuatu untuk elakkan daripada ia berlaku lagi.

"Jadi, sampai sekarang, kalau tengok kat depan rumah penduduk, itulah permulaan baru nak buat. Nak perbesarkan longkang, sampai sekarang, hampir 20 tahun, itu sahaja mereka akan buat. Selain itu tidak ada apa-apa.

"Air bertakung, sampai sekarang tiada pihak ambil tindakan. Harap pihak yang berkenaan bincang dengan penduduk, untuk jangka masa panjang. Bulan 11 ini pun kita takut berlaku lagi. Jadi apa tindakan yang mereka akan buat," ujarnya.



Justeru, jika tiada tindakan agresif dilakukan pihak berwajib, usaha mencegah kejadian banjir besar daripada berulang di Taman Sri Muda dan beberapa kawasan lain di Shah Alam tidak akan berjaya.

Disember tahun lalu, banjir besar yang melanda melanda Selangor mengorbankan 24 nyawa membabitkan 17 lelaki dan lapan wanita. 

Banjir terburuk itu berlaku susulan taburan hujan luar jangka dengan kawasan terjejas teruk adalah Taman Sri Muda, Sungai Lui dan Taman Sri Nanding.