SHAH ALAM: Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor merekodkan sebanyak 7,350 kejadian kebakaran di negeri itu sepanjang tahun lepas termasuk insiden pesawat terhempas di Elmina dekat sini.

Pengarahnya, Wan Md Razali Wan Ismail berkata, angka itu merupakan peningkatan berbanding 6,294 kes yang direkodkan pada 2022.

"Insiden melibatkan kehilangan nyawa menunjukkan trend penurunan pada 2019 hingga 2021 iaitu 32 kepada 16 nyawa, bagaimanapun jumlah itu kembali meningkat tahun lepas...21 nyawa," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kempen Keselamatan Kebakaran Sempena Tahun Baharu Cina, di sini, pada Sabtu.

Wan Md Razali berkata, sepanjang musim perayaan kali ini, pihaknya mengerahkan 1,120 daripada hampir 1,600 anggotanya untuk bertugas sepanjang Tahun Baharu Cina minggu depan.

"Kita tetap memberikan mereka bercuti, hanya 30 peratus sahaja yang dibenarkan dan kita akan pastikan sekurang-kurangnya seramai 470 anggota dan pegawai bertugas setiap hari," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, hampir 50 peratus bangunan yang dikategorikan sebagai bangunan ditetapkan di bawah Akta Perkhidmatan Bomba 1988 (Akta 341) di Selangor tidak mempunyai perakuan bomba (FC).

"Sebenarnya di Selangor kita ada 1,844 bangunan yang dikategorikan sebagai bangunan ditetapkan dalam Akta 341 untuk mendapat FC dan pada 2023, sebanyak 980 sahaja mempunyai perakuan berbanding jumlah yang diwajibkan.

"Dalam tempoh sama, JBPM Selangor menerima 1,239 permohonan, 1,036 sedang dalam pemeriksaan dan 997 pula pengeluaran FC sedang diproses. Perakuan itu akan diberikan apabila memenuhi kehendak-kehendak kebombaan, kita akan keluarkan FC, itu mandatori," katanya.

Beliau berkata, tahun lepas sebanyak 99 premis telah didakwa di mahkamah berikutan tidak mematuhi kehendak kebombaan.

"Banyak kesalahan contohnya menghalang laluan keluar keselamatan, sistem pam tidak berfungsi dengan baik, lampu kecemasan, perubahan dilakukan di premis yang ditetapkan tanpa mendapat kelulusan daripada bomba dan sebagainya," katanya. - BERNAMA