SINGAPURA:Goldman Sachs Singapore Pte (GSSP) akan membayar AS$122 juta kepada kerajaan Singapura atas peranannya dalam penawaran bon 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Ini dinyatakan dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan awal pagi ini oleh Jabatan Hal Ehwal Komersial (CAD) Penguasa Kewangan Singapura (MAS) dan Jabatan Peguam Negara (AGC) republik itu.

Kenyataan itu menyatakan bahawa CAD telah memberikan amaran bersyarat selama 36 bulan kepada GSSP, setelah berunding dengan AGC.

Berikutan itu, GSSP telah membuat komitmen antaranya ialah membayar AS$122 juta kepada Consolidated Fund kerajaan Singapura dalam tempoh lima hari bekerja daripada tarikh penerbitan amaran bersyarat itu.

GSSP juga akan membayar sejumlah AS$61 juta kepada pihak berkuasa Malaysia, yang akan dilunaskan dan/atau dikreditkan menurut Perjanjian Pendakwaan Tertunda (DPA).

DPA dimeterai oleh Goldman Sachs Group Inc (GSG) dengan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (AS).

"Jumlah ini mewakili bahagian GSSP yang diperoleh daripada tawaran bon 1MDB.

"Oleh yang demikian, jumlah keseluruhan yang dibayar atau akan dibayar oleh GSSP di bawah amaran bersyarat adalah AS$183 juta," kata kenyataan itu.

CAD Singapura telah menyiasat GSSP dan dua bekas pengarah urusannya, Tim Leissner dan Ng Chong Hwa @ Roger Ng, berkaitan dengan tiga tawaran bon yang ditaja jamin oleh Goldman Sachs International untuk anak-anak syarikat 1MDB.

Leissner berpangkalan di Hong Kong pada waktu yang relevan sebagai pegawai bertanggungjawab kepada Goldman Sachs (Asia) LLC (GSA).

Kenyataan itu menyatakan bahawa GSA terlibat secara signifikan dalam tiga penawaran bon 1MDB, sementara Leissner berperanan dalam mendapatkan perjanjian bon daripada 1MDB.

Pada 22 Oktober, Suruhanjaya Sekuriti dan Niaga Hadapan (SFC) Hong Kong mengumumkan bahawa mereka telah menegur dan mendenda GSA sebanyak AS$350 juta kerana kehilangan serius dan kekurangan dalam pelbagai kawalan yang menyumbang kepada penyalahgunaan sebahagian dana yang diperoleh dalam tawaran bon 1MDB.

Pada bulan Ogos 2018, Leissner mengaku bersalah di Mahkamah Daerah AS atas satu tuduhan konspirasi untuk melanggar Akta Pencegahan Rasuah Pegawai Asing dan satu tuduhan kerana konspirasi melakukan pengubahan wang haram.

Leissner mendedahkan bahawa Low Taek Jho telah memberitahunya dan Ng bahawa sebahagian daripada hasil bon 1MDB akan dibayar sebagai sogokan dan rasuah kepada pegawai-pegawai Malaysia dan Abu Dhabi tertentu, dan Leissner mengakui menyimpan sebahagian dana yang dialihkan ini untuk kegunaan peribadinya, katanya.


DPA telah menyediakan satu resolusi global, yang dipimpin oleh Jabatan Kehakiman AS dan membincangkan, antaranya, Singapura, mengenai peranan GSG dalam penawaran bon yang berkaitan dengan 1MDB.

Sebagai sebahagian daripada DPA, GSG dan sekutunya akan membayar kira-kira AS$2.3 bilion kepada pihak berkuasa AS.



-- BERNAMA