ALOR SETAR:Kerajaan negeri Kedah akan menyalurkan bantuan khas kewangan sebanyak RM1,000 kepada semua penjawat awam di negeri itu manakala petugas barisan hadapan Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Kedah akan menerima sumbangan ‘one-off’ sebanyak RM200.

Perkara itu diumumkan Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor ketika membentangkan Belanjawan 2021 Negeri Kedah di Wisma Darul Aman, di sini pada Ahad.

Menurutnya, bantuan kepada penjawat awam dan anggota pentadbiran negeri yang akan diberikan pada bulan depan melibatkan peruntukan sebanyak RM5.6 juta.

Tambah beliau, dalam menghadapi tempoh sukar tatkala penularan wabak COVID-19 khususnya di negeri Kedah, kerajaan negeri turut akan mengkreditkan sumbangan secara one-off ke akaun petugas JKN Kedah sebanyak RM200 pada akhir tahun ini.

Sumbangan itu, kata beliau, sebagai menghargai jasa, pengorbanan dan kerja keras petugas JKN terutama dalam memastikan kes-kes positif COVID-19 melalui pelbagai kluster yang ada dapat dikendalikan dengan baik sekali gus membawa negeri Jelapang Padi itu kembali kepada zon hijau.

"Untuk frontliner (jabatan) kesihatan (negeri Kedah), mereka telah bertungkus-lumus tanpa henti, tujuh hari seminggu, 30 hari sebulan, non-stop, saya tidak mengecilkan frontliners yang lain (seperti) Rela, tentera, polis, JKM, ramai lagi, tapi yang paling bertungkus-lumus, Jabatan Kesihatan Negeri, jadi kita menghargai sumbangan ini,” kata beliau.

Dalam perkembangan sama, Sanusi berkata, kebajikan kakitangan awam sentiasa menjadi keutamaan kerajaan negeri menerusi dasar-dasar yang diperkenalkan.

Katanya, pentadbiran beliau turut sentiasa mengalu-alukan rakyat negeri ini dari pelbagai kepakaran untuk turut menyumbang buah fikiran dan pandangan demi kemajuan dan kesejahteraan negeri.