Operasi mencari dan menyelamat mangsa bot pancung yang karam berhampiran Tanjung Siang, Kota Tinggi, Johor, Khamis lepas diteruskan hari ini.

Operasi yang disertai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, polis, tentera udara dan laut itu bermula 7 pagi tadi, kata Ketua Penguatkuasa Maritim Daerah Tanjung Sedili Komander Maritim Amran Daud ketika dihubungi Bernama, di sini.

Katanya operasi akan berlangsung sehingga 7 petang dan akan disambung semula pagi esok jika semua mangsa belum dijumpai.

Menurut Amran setakat ini hanya empat penumpang berjaya diselamatkan manakala 40 lagi masih hilang.

Dalam kejadian lewat malam itu, sebuah bot pancung yang dipercayai membawa 44 pendatang tanpa izin warga Indonesia pulang untuk menyambut Aidilfitri di Batam, karam di antara perairan Sedili dan Penawar setelah dipukul ombak besar.

Mereka sebelum itu dipercayai berlepas dari Tanjung Siang.

Di JOHOR BAHARU, Amran dalam satu kenyataan berkata hasil soal siasat ke atas mangsa yang terselamat, lebih kurang 40 mangsa bot karam yang masih belum dijumpai terdiri daripada lelaki, wanita dan kanak-kanak.

Katanya, kejadian malang pada kira-kira 10 malam itu hanya disedari apabila sekumpulan nelayan menemui tiga mangsa berpaut pada tong plastik sebelum menyelamatkan mereka.

Penemuan itu kemudiannya dilaporkan oleh Ketua Nelayan Tanjung Sedili dan hasil daripada maklumat itu, Maritime Rescue Sub Centre (MRSC) Johor telah menggerakkan sebuah kapal dan dua bot laju dari Daerah Tanjung Sedili untuk operasi cari dan menyelamat.

APMM kemudian berjaya menemui seorang lagi mangsa lebih kurang pukul 1 tengah hari semalam, katanya.

Keempat-empat mereka yang dalam kesejukan dan melecur 40 peratus badan dibawa ke Daerah Maritim Tanjung Sedili sebelum dihantar ke Hospital Kota Tinggi untuk rawatan, katanya.

Menurut Amran, mangsa yang diselamatkan dikenali sebagai Adi, 26; Saipol Bahari, 29; Mustapa, 31, dan Tajul Abdullah, 31. Kesemua mereka adalah warganegara Indonesia.

Ini merupakan kejadian bot karam kedua melibatkan warga Indonesia sepanjang bulan Ramadan ini.
Dalam kejadian pada 19 Julai lalu seorang maut manakala tujuh lagi hilang selepas sebuah bot kayu membawa 35 penumpang warga Indonesia untuk pulang berhari raya karam dipukul ombak besar di perairan Tanjung Sedili Besar, Kota Tinggi.

Dalam kejadian pukul 3 pagi itu, 28 mangsa berjaya diselamatkan sebuah kapal tangki, MT Octaden yang melalui kawasan tersebut sebelum kapten kapal menghubungi pihak berkuasa.