LUMUT: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Perak telah mengaktifkan Operasi Mencari dan Menyelamat (Carilamat) tiga nelayan disyaki terbabit insiden bot karam malam tadi.

Kejadian berlaku sekitar Pulau Talang di perairan Pantai Remis, kira-kira pukul 9 malam.

Pengarah Maritim Perak, Kapten Maritim Shahrizan Raman berkata, mangsa yang hilang termasuk tekong, dan kesemuanya merupakan warga tempatan berumur dalam lingkungan 29 sehingga 70 tahun.

"Sejurus menerima maklumat daripada Maritime Rescue Sub Centre (MRSC) Langkawi, bot PERKASA 1223 dan KILAT 11 diatur gerak serta merta ke lokasi berkenaan.

"Menurut laporan yang diterima, salah seorang mangsa sempat membuat panggilan telefon kepada isteri dan memaklumkan keadaan bot dinaiki hampir karam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Shahrizan berkata, bot yang berpangkalan di jeti Pantai Remis itu masih gagal ditemui sehingga kini.

Justeru, pihak Maritim Malaysia memperluaskan sektor pencarian sehingga 42.30 batu nautika persegi.

"Maklumat yang sama juga turut disalurkan kepada Markas Pemerintahan Armada Barat Lumut, Pasukan Polis Marin Kampung Acheh, dan Maritime Component Operation Comander (MCOC).

"Keadaan laut yang bergelora dengan ketinggian ombak 1.0  hingga 2.7 meter dan cuaca yang tidak menentu di lokasi kejadian menyukarkan operasi carilamat," ujarnya.

Shahrizan berkata, Maritim Perak menggesa komuniti maritim agar mengutamakan keselamatan semasa berada di laut dengan sentiasa memakai jaket keselamatan, susulan keadaan cuaca pada masa ini kurang baik.

Jelasnya lagi, operasi berkenaan akan diteruskan sehingga pukul 7.30 malam dan akan bersambung esok mulai jam 7 pagi, sekiranya mangsa masih gagal ditemui.