PUTRAJAYA: Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) pada Isnin melancarkan buku 'Menghormati Lambang-lambang Kebesaran Negara' sebagai bahan ilmiah untuk rujukan dan sumber maklumat berkenaan sejarah, falsafah dan nilai setiap lambang kebesaran negara iaitu Jata Negara, Jalur Gemilang dan Alat-Alat Kebesaran Diraja.

Menterinya Datuk Saifuddin Abdullah berkata penerbitan buku tersebut merupakan inisiatif KKMM melalui Jabatan Penerangan (JaPen) hasil keputusan mesyuarat Kabinet pada 1 Julai tahun lepas ekoran beberapa insiden penyalahgunaan lambang kebesaran oleh sekumpulan individu yang tidak bertanggungjawab dan ditularkan di media sosial.

"Buku setebal 60 muka surat ini menerangkan secara mudah mengenai undang-undang dan etika penggunaan simbol kebesaran negara.

"Ini seterusnya akan dapat meningkatkan pengetahuan, pemahaman serta semangat cintakan negara dalam kalangan rakyat Malaysia," katanya dalam sidang media selepas melancarkan buku itu di sini pada Selasa.

Menarik perhatian mengenai insiden kes Jalur Gemilang salah dipasang walaupun tidak sengajakan menjelang Hari Merdeka, Saifuddin berharap buku itu dapat memberi kefahaman kepada orang ramai tentang tatacara penggantungan bendera serta potret rasmi.

"Ditanya tindakan akan diambil terhadap mereka yang menjadikan bendera Jalur Gemilang sebagai pakaian, Saifuddin berkata walaupun ia niat yang baik untuk menunjukkan rasa sayang dan bangga pada negara, namun sebenarnya tindakan itu tidak dibenarkan.

"Kita tidak berniat mengambil tindakan tapi apabila ada buku dan peraturan sedemikian sebaik Julai nanti, akan mula melancarkan sambutan Hari Kebangsaan, semasa itu akan dijelaskan semua ini untuk mengelakkan daripada berlaku lagi.

"Kita tidak hukum sebab kita tahu niat mereka baik dan tulus serta menunjukkan betapa mereka sayang pada negara dan bangga dengan bendera.

"Namun oleh kerana bendera adalah simbol kebesaran negara, dia ada tatacara penggunaannya," katanya.

Saifuddin berkata sebanyak 100,000 buku akan dicetak untuk diedarkan kepada kementerian dan agensi termasuk di peringkat negeri.

Selain itu, orang ramai digalakkan mendapatkan buku itu dalam bentuk digital yang boleh dimuat turun di laman web KKMM www.kkmm.gov.my atau JaPen di www.penerangan.gov.my.

-- BERNAMA