Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) menyokong cadangan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim, untuk menjadikan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai badan bebas seperti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Dalam satu kenyataan media, jurucakap MTEM Mohd Azwar Aizam Anwar Ridhwan berkata cadangan tersebut diharapkan boleh membina sebuah institusi pencegahan rasuah yang lebih dinamik dan berintegriti yang selari dengan pelan transformasi yang dirangka oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"SPRM perlu menjadi sebuah entiti bebas tanpa kecenderungan kepada mana-mana pihak. Langkah ini mampu menjadi penanda aras bahawa kerajaan Malaysia telus dan serius dalam menangani gejala rasuah. Ia juga seiring dengan matlamat untuk menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi."

Katanya, berdasarkan laporan Indeks Persepsi Rasuah (CPI), Malaysia disenaraikan di tangga ke-54 daripada 176 buah negara pada 2013 berbanding ke-60 tahun lalu, namun, masyarakat tempatan dan pelabur asing tetap mempunyai persepsi negatif terhadap tahap integriti negara.

"Amalan rasuah seperti penyalahgunaan kuasa, suapan, kontrak Ali Baba menggagalkan matlamat untuk menghasilkan usahawan Melayu yang berdaya saing dan tidak bergantung kepada kerajaan," Mohd Azwar Aizam berkata.

Tambah beliau, dalam liberalisasi ekonomi, masyarakat perlu lebih berani dan menjauhi amalan rasuah.

"Pewarisan kekayaan (wealth succession) dan pewarisan perniagaan (business succession) tidak akan berlaku jika rasuah menjadi amalan masyarakat. Kelas usahawan dan perniagaan yang matang juga tidak akan wujud dengan gejala ini," katanya.

Sebelum ini, Razali berkata cadangan untuk menjadikan SPRM satu badan bebas kini di peringkat kajian.

Beliau berkata cadangan itu akan dibawa ke Dewan Rakyat yang melibatkan pindaan seksyen undang-undang berkaitan.

"Kerajaan mengharapkan kerjasama daripada semua untuk memberi sokongan dua pertiga sebelum dapat menubuhkan sebuah badan yang akan kelihatan lebih telus," katanya.