Suruhanjaya Pilihan Raya Indonesia menetapkan lima pusingan debat menjelang pemilihan presiden dan naib presiden republik itu pada 9 Julai ini.

Lima pusingan debat itu melibatkan dua kali debat antara calon presiden, sekali debat antara calon naib presiden dan dua kali debat antara regu calon, lapor Kompas.com baru-baru ini.

Debat itu akan menyentuh topik demokrasi, integriti, kedaulatan undang-undang, keselamatan, ekonomi, sosial, politik antarabangsa, pendidikan, modal insan serta teknologi dan alam sekitar.

Pemilihan presiden pada 9 Julai ini menyaksikan pertembungan antara gabenor Jakarta, Joko 'Jokowi' Widodo dengan bekas jeneral tentera era Suharto, Prabowo Subianto.

Jokowi berganding dengan bekas ketua umum Parti Golkar, Jusuf Kalla yang sebelum ini pernah jadi Naib Presiden. Prabowo pula bergabung dengan bekas Menteri Koordinator Ekonomi, Hatta Rajasa.

Debat pusingan pertama melibatkan pasangan calon presiden dan naib presiden akan diadakan pada Isnin ini. Topik debat ialah "Pembangunan Demokrasi, Pemerintahan yang Bersih dan Kepastian Undang-undang".

Jokowi dan Prabowo kemudian akan berentap solo enam hari kemudian atas tema "Pembangunan Ekonomi dan Kesejahteraan Sosial".

Debat itu akan disiarkan secara langsung secara bergilir-gilir melalui stesen televisyen milik kerajaan dan 10 stesen swasta.

Kempen pemilihan presiden ini bermula pada Rabu lalu dan dijadual berjalan selama sebulan. Kempen itu akan tamat empat hari sebelum pengundian untuk tempoh bertenang.