KUALA LUMPUR : Co-opbank Pertama (CBP) mengagihkan dana wakalah zakat berjumlah lebih RM512,000 menerusi Program CBP Mahabbah yang mensasarkan golongan asnaf berkelayakan.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Khairil Anuar Mohammad Anuar berkata, bagi Fasa 1, jumlah wang agihan zakat ini merangkumi negeri Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Selangor, Melaka dan Pahang.

"Program CBP Mahabbah ini mensasarkan golongan anak yatim dan ibu tunggal dalam kalangan fakir dan miskin, selain institusi masjid dan pelajar IPT bawah kategori asnaf Fisabilillah.

"Agihan zakat ini merupakan salah satu program di mana ia disampaikan sendiri oleh anggota lembaga CBP menerusi majlis serahan zakat yang diadakan di lokasi-lokasi yang telah dikenal pasti dengan mendapat kerjasama daripada Pusat Zakat Negeri dan juga agensi berkaitan," katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat. 

Ujarnya lagi, program agihan yang dijalankan membuktikan kesungguhan CBP dalam memartabatkan masjid sebagai pusat dakwah dan kemasyarakatan, selain menzahirkan keprihatinan CBP terhadap golongan ibu tunggal, anak yatim serta pelajar IPT.

“Ini merupakan tanggungjawab CBP untuk membantu golongan yang memerlukan yang secara tidak langsung dapat meringankan beban mereka dengan bantuan zakat yang diberikan.

“Tambahan lagi, menerusi program ini juga, ini merupakan langkah untuk CBP merapatkan lagi hubungan dengan masyarakat yang telah banyak membantu dan menyokong kita selama ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Selain agihan wakalah zakat, CBP juga katanya, terus komited membantu masyarakat menerusi pelbagai aktiviti tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang dilakukan.

Pihaknya juga turut mensasarkan agihan ini dapat ditingkatkan lagi di tahun-tahun mendatang dan dapat membantu lebih ramai golongan sasar di negeri-negeri lain.