PADA Jumaat lalu, dengan aktivis Greta Thurnberg sebagai ikon mereka, jutaan orang muda berhimpun di kota-kota di seluruh dunia untuk membantah terhadap ketidakpedulian yang berterusan dalam berdepan dengan perubahan iklim (#climatestrike).

Menariknya, sambutan di Asia Tenggara yang paling baik adalah pada tahap sederhana (para penunjuk perasaan di Jakarta dan Kuala Lumpur hanya berjumlah dalam ratusan). Walaupun begitu, Malaysia dan Indonesia kedua-duanya diselubungi asap yang menyesakkan dari kebakaran hutan, berada di medan depan dalam pertarungan eksistensial ini.

Memandangkan skala kerosakan (suatu serangan ke atas biodiversiti yang berharga di samping kesihatan awam), di manakah kemarahan dan amukan awam? Malah, siapakah yang patut dipersalahkan? Kerajaan-kerajaan, syarikat-syarikat minyak sawit yang amat berkuasa, atau pekebun kecil dan peladang?

Sedihnya, kesedaran alam sekitar yang berasaskan keluasan rantau ini amat terhad.

Meskipun begitu, sekumpulan kecil individu - antaranya selebriti yang telah melakukan sebaik mungkin untuk mengubah keadaan ialah pelakon wanita, Maya Karin, (bintang pecah panggung dan filem Munafik 2) adalah yang paling terkedepan dan merupakan pejuang yang komited.

Pemandangan indah beberapa buah rumah kampung yang menghadap sungai berhampiran hutan hujan Belum di Perak. Foto Ceritalah

Malah, pada minggu lalu, sebelum beliau masuk tidur, pelakon wanita itu telah menyiarkan satu kicauan yang merayu Presiden Indonesia Joko Widodo (Jokowi) untuk campur tangan terhadap isu jerebu - dengan diakhiri satu rayuan - "Adakah kita wajar mengizinkan ketamakan mengatasi kita?"

Semalaman saja, mesej tertular. Ketika tulisan ini dibuat, ia telah dikicau semula sebanyak 28,600 kali.

Tidak lama lagi berusia 40 tahun, "Ratu Hilaian" yang bertukar menjadi "Ratu Hijau" dan separuh Jerman separuh Melayu itu adalah seorang figura glamor. Dengan memegang botol air (boleh digunakan semula) miliknya sendiri dan duduk bersilang kaki di atas sofa semasa wawancara, beliau membawa getaran 'hippie-chick' yang kelihatan muda dan mempesonakan.

"Saya sentiasa merupakan seseorang yang bergerak mengikut aliran. Kerjaya saya tidak pernah dirancang. Saya tidak pernah memiliki cita-cita atau matlamat khusus untuk menjadi seorang selebriti," ujarnya.

Perkara yang paling ditakutinya ialah pemusnahan biodiversiti Malaysia atas nama membuat keuntungan. Nadirah Zakariya / Ceritalah

Kebanyakan aktivisme beliau telah menurut laluan sama. The #MayaKarinChallenge atau Cabaran Maya Karin (yang mana orang menenggelamkan tubuh ke dalam air dan menarik perhatian tentang kebersihan dan ketulenan air sungai dan anak sungai Malaysia) juga menjadi tular dalam media sosial. Ia merupakan hasil daripada tindakan beliau secara spontan berswafoto ketika berbaring di sungai dalam perjalanan balik dari hutan hujan Belum di Perak.

"Ia tidak dirancang! Saya mengambil swafoto. Dan kebetulan seorang peminat membuat keputusan untuk menirunya. Saya fikir ia adalah suatu yang lucu dan saya mengulang kicau ia semula. Selepas itu kesannya seperti ledakan!". Dengan kekuatan media sosialnya (Twitter: 1.4 juta, Instagram: 950K dan sedang meningkat) itu, ia merupakan suatu yang tidak mengejutkan.

Maya juga boleh menjadi tegas apabila beliau menghendakinya.

"(Ahli sains dan pejuang alam sekitar) sibuk dengan apa yang mereka lakukan, mereka tidak ada masa untuk mempromosikan kerja mereka. Kemudian, ada orang muda yang tidak tahu ke mana mereka mahu pergi. Jadi saya amat berharap yang saya boleh menjadi penghubung antara kedua-duanya dan menjadikan mereka lebih produktif," kata Maya.

Maya harap dia boleh menjadi penghubung antara golongan pencinta alam dan belia. Foto Ceritalah

Beberapa minggu lalu, beliau telah kembali ke Belum untuk menghadiri suatu acara pemuliharaan haiwan, mengunjungi sebuah taman komuniti di Cheras, dan mengambil bahagian dalam aktiviti pembersihan sungai.

Sungguhpun demikian, beliau berasakan bahawa negara ini masih boleh melakukan sesuatu yang lebih banyak demi alam sekitar.

"Cabarannya masih pada pelaksanaan. Jadi walaupun kerajaan dan para pegawai bercakap mengenainya, tetapi 100 peratus komitmen penuh tidak wujud lagi. Saya tidak nampak mana-mana ahli politik yang mengambil pendirian mengenainya," tegasnya.

Maya mengaku bahawa ketakutan terbesar beliau adalah pemusnahan biodiversiti Malaysia atas nama keuntungan.

Maya sering terlibat dalam aktiviti masyarakat yang memberi tumpuan kepada pemuliharaan alam sekitar. Nadirah Zakariya / Ceritalah

Beliau secara khusus bersifat kritikal terhadap industri minyak sawit, dengan menghujahkan bahawa:

"Apabila kita bercakap mengenai ladang sawit, pemenang sebenar hanyalah dua atau tiga orang. Ia bukanlah sesuatu yang mana keseluruhan kampung atau komuniti memperoleh manfaat daripadanya," ujarnya.

Tetapi mengapakah Maya mengambil berat?

Mungkin ia merupakan hasil didikan daripada keluarganya: Bapa Jermannya dan datuk moyang beliau (yang merupakan seorang renjer taman hutan) menyemai ke dalam dirinya rasa sayang pada hutan dan alam sekitar secara umum. Bapa Maya akan selalu membawanya ke bukit-bukit untuk mengutip blueberry dan melawat sungai-sungai.

"Malaysia mempunyai biodiversiti yang besar.. begitu juga Indonesia. Kita masih mempunyai banyak khazanah untuk dilindungi dan dihargai. Kita masih ada peluang," jelasnya.

Maya bergambar bersama sekumpulan sukarelawan pada satu lawatan konservasi. Foto Ceritalah

Tetapi apakah yang berlaku jika kita meninggalkan minyak sawit? Bukankah kerosakannya telah dilakukan?

"Saya tidak berada pada kedudukan untuk menyatakan sama ada kita telah melepasi batas atau tidak. Tetapi saya berada pada kedudukan untuk menegaskan bahawa kita semua patut mengambil berat, dan kita patut melihat lebih mendalam. Saya suka jika lebih banyak profesional melakukan perkara ini," ujarnya lagi.

Aidil (yang berkicau di @sunfloweraidil), yang juga seorang rakan peminat alam sekitar menerangkan; "Kekuatan terbesar Maya adalah pendekatannya. Beliau mempunyai satu cara mengungkapkan semua konsep alam sekitar ini dan berkata bahawa dengan cara itu orang awam faham. Beliau menjadikan fahaman alam sekitar dapat diakses."

Sepertimana yang Maya sendiri catatkan: "Hanya itulah yang dapat orang hadamkan tentang isu-isu alam sekitar."

Para sinikal mungkin mendakwa bahawa aktivisme selebriti meremehkan sesuatu isu. Tetapi di Malaysia dan Indonesia, kita betul-betul memerlukan suara-suara berprofil tinggi untuk meningkatkan kesedaran dan membentuk perbahasan --- lagipun hutan KITA yang terbakar!

Pada waktu sama, syarikat-syarikat peladangan dengan ketara membisu sepanjang berlakunya serangan jerebu ini.

Maya bergambar bersama penulis selepas ditemu bual mengenai alam sekitar dan Malaysia. Foto Ceritalah

Mereka perlu sedar bahawa 'membisu bukanlah emas'.

Membisu tidak akan membela mereka, kerana mereka berada pada situasi bahaya yang sebenar iaitu kehilangan sokongan dari negara-negara asal mereka.

Akhirnya, kita perlu membuat keputusan sama ada industri minyak sawit adalah sebahagian masa depan atau masa lalu kita.

Dan jika ia adalah masa depan kita, maka kita mesti memastikan bahawa industri ini berkhidmat untuk kepentingan-kepentingan rakyat dan bukan sebaliknya.



* Ikuti Karim Raslan di Twitter @fromKMR / Instagram @fromkmr

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.