KUALA LUMPUR: Sidang Khas Dewan Rakyat yang berlangsung selama empat hari minggu ini, kecoh dengan pelbagai gelagat dan isu yang dibangkitkan.

Jika anda terlepas, kami rangkumkan sembilan tumpuan yang menjadi fokus rakyat sepanjang ia berlangsung dari Isnin hingga Khamis lalu.

1. Speaker 'diserang'

Beberapa ahli Parlimen pembangkang menggesa Speaker Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun agar membenarkan perbahasan terutama berkaitan Ordinan Darurat Tun Dr Mahathir Mohamad secara terang menyifatkan sidang parlimen itu sebagai 'majlis taklimat'.

2. Perincian PPN

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memperincikan ciri penting Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang memberi tumpuan kepada strategi untuk keluar daripada ancaman COVID-19 secara selamat dan sistematik.

3. Pengakuan Muhyiddin

Tan Sri Muhyiddin juga mengakui, kerajaan sedia ada bukanlah kerajaan yang sempurna namun kerajaan pimpinannya tidak berpeluk tubuh membiarkan rakyat menderita, malah sentiasa bergerak dan bertindak untuk menyelamatkan nyawa dan kehidupan rakyat.

4. KJ jawab perihal vaksin

Semua jenis vaksin adalah baik dan berkesan dalam mencegah jangkitan varian Delta COVID-19, kata Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin Abu Bakar. Beliau menjawab soalan daripada Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail yang bertanya vaksin mana yang berkesan untuk varian itu.

5. 'Dalam media sosial pung pang, pung pang'

Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mempersoalkan di mana wakil UMNO, yang dilihat cukup aktif di media sosial namun tidak bersuara dalam Dewan.

6. Kecoh Azmin Ali dan placard

Isu kluster tempat kerja yang didakwa punca peningkatan kes COVID-19 menjadi panas selepas Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menunjukkan data berkaitan menerusi kad yang dibawanya, namun Gobind Singh Deo mendakwa tidak dapat membacanya yang membawa kepada pertikaman lidah.

7. Al kisah tempat duduk Tengku Razaleigh

Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah memohon agar tempat duduk beliau dalam Dewan Rakyat diletakkan berhampiran blok Bebas. Ini kerana beliau tidak menyokong kerajaan sekarang ini.

8. Apabila YDPA bersuara

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendesak Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan meletakkan jawatan.

Ia susulan kenyataan Istana Negara yang menzahirkan rasa dukacita Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah apabila kerajaan telah membatalkan semua Ordinan Darurat yang telah dimasyhurkan oleh Baginda walhal pembatalan belum lagi diperkenan.

9. Tangguh lagi

Tiga kali ditangguhkan, Mesyuarat Khas Parlimen Penggal Ke-14 pada Khamis ditangguhkan sekali lagi dan disambung semula pada Isnin. Ia susulan empat kes positif COVID-19 dikesan di Parlimen selepas ujian saringan RTK AG Saliva dijalankan pada hari itu.