ALOR SETAR: Seramai 10 pesakit COVID-19 melibatkan Kluster Telaga 2 yang berpunca dari Wad Nefrologi Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) meninggal dunia sejak 4 Ogos lalu.

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Kedah, Dr Othman Warijo berkata, sehingga semalam, seramai 93 individu dikenal pasti positif membabitkan kluster berkenaan.

Menurut beliau, kluster itu bermula daripada seorang pesakit buah pinggang di Wad Nefrologi HSB yang disahkan positif COVID-19 melalui saringan sebelum menjalani satu prosedur pada 4 Ogos 2021.

Berikutan itu, siasatan dan saringan kontak rapat dilakukan terhadap pesakit lain dan waris, selain petugas kesihatan serta kakitangan sokongan di wad berkenaan.

"Hasil saringan kemudian mendapati 73 kes positif COVID-19 iaitu membabitkan 32 pesakit Wad Nefrologi, 23 petugas kesihatan, empat pekerja sokongan dan 14 kes waris pesakit," katanya di sini, hari ini.

Dr Othman berkata, dalam kalangan pesakit Wad Nefrologi yang positif, didapati 11 kes tidak bergejala  atau kategori satu, dua kes bergejala ringan (kategori dua), satu kes kategori tiga (jangkitan paru-paru), 15 kes kategori empat (jangkitan paru-paru dan memerlukan oksigen) dan tiga kes kategori lima (jangkitan paru-paru dan memerlukan alat pernafasan).

Mengulas lanjut, katanya hanya seorang petugas kesihatan yang positif COVID-19 dimasukkan ke wad bagi pemantauan kerana mengandung dan dia dilaporkan berada dalam keadaan stabil.

Selain itu, katanya siasatan dan saringan terhadap kontak selanjutnya mengesan 21 lagi kes positif di daerah Kota Setar, Kubang Pasu, Padang Terap, Pendang, Sik dan Yan.

Dr Othman memaklumkan, bagi membendung penularan COVID-19 di HSB, beberapa tindakan segera telah diambil termasuk menutup Wad Nefrologi sebaik kes pertama disahkan positif dan kemasukan pesakit baharu ke wad itu dihentikan.

"Semua pesakit dipindahkan ke wad COVID-19 secara berperingkat dan wad akan dibuka semula selepas disanitasi.

"Perkhidmatan hemodialisis pesakit luar berjalan seperti biasa, perkhidmatan Continuous Ambulatory Peritoneal Dialysis (CAPD) pula dipindah ke ruang lain iaitu di Diabetic Resource Center.

"Pesakit nefrologi baharu bukan COVID-19 dimasukkan ke wad bukan COVID-19 lain. Tiada wad atau perkhidmatan lain ditutup berkaitan dengan kluster ini," katanya.