IPOH: Semua pihak diingatkan untuk bersama-sama mengambil pelbagai langkah pencegahan dalam menangani lonjakan baharu kes COVID-19.

Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) menerusi teks khutbah Jumaat berkata, saranan itu dibuat susulan kebimbangan tentang kemungkinan akan berlaku lonjakan semula wabak berkenaan ekoran peningkatan mendadak kes yang meledak di China dengan munculnya varian baharu.

“(Semua pihak diingatkan untuk) mengambil langkah-langkah pencegahan yang berkesan (dalam) menangani lonjakan baharu virus Covid-19, agar rakyat tidak perlu melalui perintah berkurung sekali lagi,

“Sementara itu, ummah pula hendaklah senantiasa berwaspada (dengan) tidak mengabaikan amalan- amalan kesihatan yang disarankan (Kementerian Kesihatan) untuk dipatuhi,” katanya.

Teks khutbah Jumaat yang bertajuk ‘Menghadapi cabaran tahun 2023’ yang disediakan JAIPk itu dibacakan di semua masjid serta surau diri Jumaat seluruh Perak, hari ini.

Selain itu, teks berkenaan turut mengingatkan agar umat Islam di negara ini dapat sama-sama berusaha untuk membantu menurunkan harga dan menjamin bekalan bahan makanan.

“Jawatankuasa masjid diseru berperanan aktif menggalakkan ahli-ahli kariah memulakan budaya pertanian kecil dengan menanam sayur-sayuran di kediaman masing-masing.

“Gantikan pokok-pokok bunga di pasu-pasu dengan pokok-pokok terung, tomato, kacang bendi, cili, bayam, sawi dan kangkung.

“Di samping itu, mula memperkenalkan dalam keluarga bahan makanan gantian sumber protein seperti tempe, kacang dal dan soya.

“Mulakan budaya berhemah dan sederhana ketika berbelanja. Terapkan sikap berjimat cermat dan mengelak pembaziran, serta bijak membezakan antara keperluan dan kemahuan,” katanya lagi.

Pada masa sama, teks khutbah Jumaat itu turut menzahirkan kebimbangan akan ancaman ketenteraman awam ekoran jika masih ada pihak yang memainkan isu agama dan perkauman walaupun tempoh Pilihan Raya Umum telah berakhir.

JAIPk mengingatkan agar suara yang masih mahu mengapi-apikan persengketaan antara rakyat berbilang kaum dan agama di negara ini untuk ditolak semua pihak.

“Sebaliknya hendaklah dipupuk semangat bekerjasama, saling memahami dan saling menghormati antara rakyat pelbagai kaum dan berbilang agama untuk menjadi warga Malaysia yang teguh bersatu serta, memakmurkan negara kita,” ujar teks itu lagi.

Turut diingatkan agar kerajaan yang baharu ketika ini untuk tidak mengulangi sebarang amalan yang tidak disenangi rakyat seperti pembaziran, penyalahgunaan khazanah negara dan wang rakyat, serta melantik pemegang jawatan dalam kalangan orang yang tidak memiliki kepakaran yang seterusnya akan menyebabkan berlaku kerosakan.

“Semua pihak harus berazam untuk) memastikan berlakunya kestabilan politik melalui kerajaan yang mendapat keyakinan, kepercayaan dan sokongan rakyat.

“Kerajaan (hendaklah) yang sentiasa mengutamakan rakyat bawahan dan membela nasib rakyat miskin, dapat membuktikan berlakunya keadilan, tertegaknya undang-undang secara saksama, tanpa pilih kasih dan tanpa prasangka, serta sistem penyampaian yang cekap,” jelasnya lagi.