GEORGE TOWN:Lebih 50 banduan dari Penjara Reman Pulau Pinang yang positif COVID-19 mula menunjukkan perkembangan positif untuk sembuh daripada penyakit itu.

Pengarah Penjara Reman Pulau Pinang Mohamed Jusoh Ismail ketika dihubungi berkata, mereka kini ditempatkan dalam blok khas di pusat rawatan dalam penjara.

"Mereka ini mula sembuh dan tidak lagi menunjukkan mempunyai gejala penyakit itu. Jadi, petugas Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengasingkan mereka ke kawasan 'green zone' iaitu blok khas untuk rawatan seterusnya.

"Manakala banduan yang positif masih menerima rawatan di pusat rawatan dalam penjara dan mereka juga dalam keadaan stabil sekarang ini," katanya.

Katanya, seramai 27 banduan yang disahkan positif COVID-19 pada Jumaat tinggal dalam blok sama dengan kumpulan pertama banduan yang dijangkiti penyakit itu sebelum ini.

Menyentuh mengenai perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Penjara Reman Pulau Pinang dan kawasan kuarters penjara itu, Mohamed Jusoh berkata, ia lancar dan tiada masalah yang timbul termasuk dari segi bekalan makanan.


Sementara itu, Pengarah Penjara Pulau Pinang Roslan Mohamed berkata, semua 19 banduan yang disahkan positif COVID-19 di Penjara Seberang Perai di Jawi pada Jumaat juga tinggal di blok sama dengan mereka disahkan positif sebelum ini.

Katanya, sehingga Jumaat seramai 28 banduan di Penjara Seberang Perai telah disahkan positif COVID-19 dan semua mereka adalah banduan yang baru masuk ke situ iaitu antara dua dan tiga minggu lalu.

"Semua mereka dalam keadaan stabil dan dirawat di dalam penjara. Mereka merupakan  banduan-banduan baru yang dimasukkan ke situ dan tidak bercampur dengan banduan lama yang berada di blok lain," katanya.

Ketika ini, di Pulau Pinang terdapat dua kluster iaitu Kluster Penjara Reman dan Kluster Penjara Jawi dengan semua kes membabitkan banduan.

Sehingga Jumaat, Kluster Penjara Reman merekodkan 217 kes positif COVID-19 dengan satu kematian manakala Kluster Penjara Jawi pula mencatatkan 28 kes.