KUALA LUMPUR: Malaysia perlu mencontohi langkah kawalan laluan antarabangsa dan kuarantin oleh beberapa negara lain yang dilihat lebih seragam. 

Pakar Kesihatan Awam, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Malina Osman berkata, prosedur operasi standard (SOP) dalam negara yang banyak kali mengalami perubahan menimbulkan kekeliruan masyarakat.

"Kalau kita lihat daripada apa yang telah dilaksanakan oleh beberapa buah negara dalam menangani wabak COVID-19 ini adalah dari segi pelaksanaan langkah-langkah kawalan yang saya lihat lebih seragam.

"Kita perhatikan bahawa dalam banyak keadaan, kawalan laluan antarabangsa dan kuarantin yang dilaksanakan biasanya lebih seragam.

"Kita di sini, SOP itu kadang-kadang berubah-ubah. Ini kadang-kadang menimbulkan kekeliruan orang ramai," katanya kepada Astro AWANI pada Khamis. 

Malah, rakyat boleh hilang keyakinan dalam pematuhan SOP jika ia tidak dilaksanakan secara seimbang dengan pihak tertentu. 

"Pada masa sama, motivasi kita terganggu akibat beberapa peristiwa melibatkan peraturan dan mereka yang mempunyai nama dalam masyarakat," ujarnya lagi. 

Justeru, kata Dr Malina, negara perlu menumpukan kepada langkah kawalan dan pencegahan terutama dalam meyakinkan masyarakat untuk mematuhi SOP dan mengambil vaksin COVID-19.

"Dalam masa sama, semua pihak perlu berhati-hati terhadap penularan varian Delta yang sangat pantas merebak sehingga menyebabkan sistem perkhidmatan kesihatan negara tidak dapat menampung jumlah pesakit yang tinggi," tambahnya.