PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan (KKM) akan menghantar 430 kakitangan tambahan ke Sarawak pada 21 April ini bagi membantu mengekang penularan wabak COVID-19.

Menterinya, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata keputusan tersebut diambil susulan lawatan dan tinjauannya ke fasiliti Pusat Kuarantin dan Rawatan Ringan COVID-19 (PKRC) di Stadium Perpaduan di Kuching.

“Berdasarkan keadaan dan dapatan daripada lawatan tersebut, kami mendapati terdapat keperluan segera untuk menambah petugas kesihatan terutamanya beberapa bahagian dan daerah di negeri Sarawak.

“Untuk itu, KKM sudah membuat persiapan dan penambahan akan dilaksanakan segera secara berperingkat,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melancarkan buku “Malaysia Health Sector Response To COVID-19 Pandemic - Perspectives From The Field” di Pejabat Menteri Kesihatan pada Khamis.

Dalam pada itu, Dr Adham berkata berdasarkan data yang dikumpul, negeri berkenaan memerlukan kira-kira 1,436 petugas kesihatan dari semua bidang yang terdiri daripada pegawai perubatan, penolong pegawai perubatan, pegawai sains mikrobiologi, jururawat dan pemandu.

Mengulas lanjut, kesemua petugas kesihatan yang akan dihantar kesihatan yang akan dihantar sudah menerima dua dos suntikan vaksin COVID-19.

Pada Khamis (15 April 2021), Sarawak mencatatkan jumlah kes harian tertinggi iaiti 512 kes menjadikan jumlah kumulatif kes di negeri itu meningkat kepada 21,960.