KUALA LUMPUR: Langkah pencegahan awal yang komprehensif perlu dilakukan pihak berkuasa dalam memastikan kemungkinan ancaman gelombang keempat COVID-19 dapat ditangani sebaik mungkin.

Pakar Kesihatan Awam, Prof. Datuk Dr. Syed Mohamed Aljunid Syed Junid berkata, selain faktor pergerakan manusia, langkah pencegahan awal yang diambil ketika ini tidak memberi kesan yang begitu positif.

"Sebenarnya dari dahulu lagi, SOP (prosedur operasi standard) yang digunakan untuk mencegah penularan itu kadang-kadang menimbulkan pelbagai kekeliruan di kalangan ahli masyarakat kerana ia berubah dari semasa ke semasa.

"Walaupun dikatakan SOP, tapi kerap kali kita lihat tidak 'standard', tidak ada piawaian. Ini menyebabkan rakyat menjadi keliru ditambah dengan penguatkuasaan yang tidak sekata.

"Ini menyebabkan ahli masyarakat kadang-kadang tidak lagi menghormati SOP tersebut disebabkan oleh faktor-faktor ini," katanya kepada Astro AWANI.

BACA: Negara mungkin berdepan gelombang keempat COVID-19 - Ismail Sabri

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri Kanan (Pertahanan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang berkata, negara mungkin akan berdepan gelombang keempat penularan COVID-19 susulan peningkatan kes wabak berkenaan sejak akhir-akhir ini.

Ia berdasarkan kepada data yang dikumpul oleh Kementerian Kesihatan (KKM) setakat ini, yang menunjukkan kadar kebolehjangkitan COVID-19 atau R-Naught pada 12 April lalu untuk seluruh negara kembali meningkat kepada 1.07.

Melihat kepada pelaksanaan fasa kedua Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan, Dr Syed Mohamed Aljunid berkata, ia perlu berjalan dengan pantas seiring dengan fasa ketiga.

"Langkah ini harus dipercepatkan lagi. Kalau kita mempunyai bekalan vaksin yang mencukupi, harus kita mempercepatkan fasa yang ketiga yang melibatkan mereka yang berumur 18 tahun ke atas.

"Mereka ini bukan warga tua, tetapi mereka yang terlibat dengan aktiviti ekonomi, yang bergerak (mobile) juga harus diberikan perhatian dan diberikan peluang untuk diberikan vaksin secepat mungkin.

"Ini merupakan salah satu langkah yang perlu kita lakukan," kata beliau lagi.

Jelasnya, banyak faktor yang mempengaruhi peningkatan kes perlu diteliti dan ditangani dengan sempurna bagi mengelakkan tercetusnya gelombang keempat COVID-19.