JOHOR BAHRU: Tindakan kawalan dalaman telah dilaksanakan oleh Jawatankuasa Pengurusan Bencana COVID-19 Daerah Johor Bahru di rumah dan fasiliti berkaitan di Taman Sri Pulai Perdana, bermula Isnin susulan 47 kes positif melibatkan Kluster Pulai Perdana Tiga, kata Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Johor (JKNJ) Datuk Dr Aman Rabu.

Beliau sekali gus menafikan mesej berkaitan pewartaan seluruh kawasan Taman Sri Pulai Perdana sebagai kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) secara pentadbiran, yang tular di media sosial dan WhatsApp.

"Ekoran aktiviti pengesanan kes secara aktif dan siasatan dijalankan, mendapati rumah terbabit berselerak di sekitar taman perumahan tersebut.

"Dengan itu, tindakan kawalan dalaman pada rumah dan fasiliti berkaitan telah dilaksanakan mulai pada Isnin. Semua kes positif telah diisolasi dan kontak rapat kes yang dikenal pasti menjalani pengasingan di rumah," katanya dalam kenyataan yang dimuat naik di Facebook rasmi JKNJ malam tadi.

Dr Aman berkata fasiliti umum yang berpotensi menjadi tempat penyebaran wabak seperti masjid dan sekolah di dalam kawasan tersebut juga telah dikenal pasti dan ditutup buat sementara bagi tujuan siasatan serta pengesanan kes secara berterusan.

Beliau juga menasihatkan agar masyarakat mendapatkan maklumat sahih dari sumber yang rasmi sahaja, selain tidak menularkan sebarang berita tidak sahih agar tidak mencetuskan kebimbangan atau kekeliruan dalam kalangan masyarakat.

Terdahulu, tular mesej mengenai PKPD secara pentadbiran dilaksanakan di taman perumahan itu dengan pihak sekolah diminta memaklumkan kepada murid di sekitar kawasan perumahan berkenaan untuk tidak hadir ke sekolah.

-- BERNAMA