KUALA TERENGGANU: Majlis keraian semasa sambutan Hari Raya Aidiladha secara sembunyi, aktiviti rentas daerah dan negeri menjadi antara punca peningkatan mendadak kes COVID-19 di negeri Terengganu.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, kemasukan pekerja kontrak yang tidak disaring ke dalam negeri turut mewujudkan kluster baharu COVID-19.

"Berlaku peningkatan kes dari aktiviti-aktiviti perayaan Aidiladha yang tidak mengikut SOP, majlis keraian yang dijalankan secara sembunyi dalam masyarakat kita, termasuklah terdapat aktiviti merentas negeri dan daerah semasa perayaan walaupun ia tidak dibenarkan.

"Dan kemasukan pekerja kontrak warga asing dari luar Terengganu yang tidak disaring dan mencetuskan kluster antara mereka," katanya dalam satu rakaman video yang dimuat naik di laman sosial Facebooknya.

 
Sumber Facebook DrAhmadSamsuri

Selain itu, saringan kontak rapat dan bersasar di beberapa lokaliti di beberapa daerah di Terengganu juga dilakukan selain wujud peningkatan kes bergejala yang disebabkan penularan yang cepat dalam komuniti.

Susulan itu, bagi menanganinya, Kerajaan Negeri menerusi pihak Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu bersama penguat kuasa pelbagai agensi mengambil beberapa langkah termasuk meningkatkan aktiviti kawalan dengan meningkatkan saringan kontak rapat dan saringan di lokaliti berisiko yang telah dikenal pasti.

"Susulan aktiviti pengesanan ini, kita menjangkakan peningkatan kes dalam masa dua minggu akan datang," tambahnya.

Kerajaan negeri juga mahu proses vaksinasi di tempat kritikal atau kawasan yang mencatatkan kes COVID-19 yang tinggi untuk dipercepat dan dipertingkatkan.

Dalam masa sama, Kerajaan Negeri akan memohon penambahan vaksin COVID-19 terutamanya bagi daerah Kemaman dan Dungun.

Justeru, penduduk di Terengganu diingatkan agar tidak panik dan kekal bertenang serta mematuhi SOP yang ditetapkan.

Pada Sabtu, Terengganu merekodkan peningkatan mendadak kes harian baharu positif COVID-19 iaitu sebanyak 883 kes melibatkan 860 kes penularan tempatan, sekali gus mencatatkan angka tertinggi yang direkodkan sejak pandemik itu melanda.