KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin, telah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen pada Isnin atas kesalahan tidak mengisytiharkan harta sewaktu pernyataan bertulis dengan bersumpah kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Daim, 85, atau nama sebenarnya Che Abdul Daim Zainuddin kelihatan tenang, hanya menjawab, “faham” dan “minta dibicara” selepas tuduhan terhadapnya dibacakan jurubahasa mahkamah di hadapan Hakim Azura Alwi sekitar jam 9.50 pagi.

Menurut kertas pendakwaan, penyataan bersumpah Daim, bertarikh 8 November 2023, tidak mematuhi terma notis, di bawah Seksyen 36(1) Akta SPRM 2009, dan menyebabkan beliau didakwa di bawah Seksyen 36(2) akta yang sama, yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi lima tahun, atau denda tidak melebihi RM100,000.

“Bahawa kamu, pada 13 Disember 2023, di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, No.2, Lebuh Wawasan, Presint 7, di dalam Wilayah Persekutuan Putrajaya, telah dengan sengaja memberikan satu pernyataan bertulis dengan bersumpah yang tidak mematuhi terma notis di bawah  seksyen 36(1)(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 [Akta694] bertarikh 8 November 2023 …

“… yang telah dihantar kepada kamu oleh seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berpangkat Pesuruhjaya dan yang lebih tinggi pada 14 November 2023, iaitu dengan tidak mengisytiharkan harta-harta seperti yang dinyatakan di dalam Lampiran A, oleh yang demikian kamu telah melakukan suatu kesalahan yang boleh dihukum di bawah seksyen 36(2) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 [Akta694].

Terdahulu Daim tiba di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Jalan Duta, sekitar 8.45 pagi, ditemani isteri Toh Puan Na’imah Abdul Khalid dan anak Muhammed Amir.

Biarpun dalam berkeadaan berkerusi roda dan sedikit uzur, Daim masih sempat senyum dan mengangkat tangan kepada kumpulan media yang menanti sejak jam 7 pagi untuk membuat liputan prosiding beliau.

Antara harta yang tidak diisytiharkan ialah akaun bank iaitu Amanah Saham Nasional Berhad dan Amanah Saham Nasional, serta tujuh kereta mewah termasuk Rolls Royce Royce 2 Axl Rigid Body dan Austin Morris Austin.

Selain itu, 38 syarikat yang tidak diisytiharkan termasuk Avillion Berhad, Avillion Hotel Group Bhd, Dream Cruiser Sdn Bhd, Maya Seni Holdings Sdn Bhd dan Ibu Kota Developments Sdn Bhd, selain 20 hartanah premium di sekitar Kuala Lumpur.