Nibong Tebal: Tiada sebab untuk seseorang melarikan diri dari siasatan, jika individu itu yakin dia tidak bersalah, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Merujuk kepada kenyataan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang sedang mengesan dua individu, termasuk menantu Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini, Anwar berkata, tindakan melarikan diri akan melahirkan persepsi negatif di kalangan masyarakat.

Tegas Pengerusi Pakatan Harapan itu lagi, ekoran terlampau banyak kes rasuah yang terpalit dengan Perikatan Nasional, maka Pas dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia tidak seharusnya menggunakan slogan ‘pentadbiran bersih’ lagi.

“(Slogan) bersih itu dah tak ada, sebab hari ni kenyataan SPRM bahawa menantu calon PM (Muhyiddin) dah lari … mana boleh. Kalau ada bukti, siasat, dia (SPRM) dakwa, kalau rasa tak salah pertahanlah (diri). Lari bukan contoh yang baik.

“Jadi kamu (PN) kena jaga hal ini.  Kerana jumlah (wang) yang dikaitkan dengan rasuah itu banyak. Jadi soal bersih itu, Pas, Bersatu dan PN tak boleh guna kerana terlalu terpalit dengan rasuah,” katanya kepada pemberita sewaktu ditemui selepas bertemu penduduk di Perda, Nibong Tebal, hari ini.

BACA: SPRM kesan dua individu termasuk menantu Muhyiddin 

Pada Isnin, SPRM mengesan dua lelaki bagi membantu siasatan kes rasuah dan penyelewengan berhubung projek berkaitan pendaftaran, pengambilan serta penyimpanan biometrik pekerja asing di sebuah kementerian.

SPRM dalam satu kenyataan berkata, dua individu yang dikesan itu ialah Datuk Muhammad Adlan Berhan, 48, dengan alamat terakhir di Lot 65, Sunway Kiara Hills, Jalan 32/70A Desa Sri Hartamas, Kuala Lumpur, manakala individu kedua, Mansoor Saat, 69, yang beralamat terakhir di 5 Jalan SS19/1C Subang Jaya, Selangor.

Media sebelum ini melaporkan Muhammad Adlam merupakan menantu kepada Muhyiddin.

Kenyataan itu menyebut, hasil semakan dengan Jabatan Imigresen Malaysia mendapati kedua-dua penama berkenaan masing-masing telah meninggalkan Malaysia pada 17 dan 21 Mei lalu.