GEORGE TOWN: Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang diberitahu sebanyak sembilan kematian membabitkan kes demam denggi di negeri itu direkodkan setakat 20 Nov lepas.

Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Kesihatan negeri Daniel Gooi berkata bagi minggu epidemiologi (ME) 47/2023, sebanyak 6,720 kes demam denggi direkodkan.

"Jumlah kes terkumpul bagi penyakit bawaan vektor itu mengikut daerah ialah Timur Laut 1,160 kes, Barat Daya (660 kes) Seberang Perai Utara (439 kes), Seberang Perai Tengah (3,286 kes) dan Seberang Perai Selatan (1,175 kes)," katanya ketika menggulung usul terima kasih ucapan Yang Dipertua Pulau Pinang pada sidang DUN di sini hari ini.

Beliau berkata kerajaan negeri telah menjalankan pelbagai usaha bagi memerangi demam denggi dengan menggerakkan Jawatankuasa Pasukan Petugas Khas Denggi bagi mengukuhkan kerjasama antara agensi yang terlibat secara langsung antaranya Program COMBI (Communication For Behavioural Impact) dalam kawalan demam denggi di peringkat daerah dan negeri.

Gooi berkata pihaknya juga meningkatkan program gotong-royong pada tahun ini iaitu sebanyak 563 program telah dijalankan berbanding 117 pada tahun lepas iaitu hampir lima kali ganda peningkatan bagi menangani dan memerangi ancaman demam denggi.

Pada masa yang sama, katanya tindakan penguatkuasaan yang sewajarnya juga diambil mengikut peraturan dan undang-undang dalam usaha membantu kawalan wabak demam denggi.

"Pada 2022 menyaksikan sebanyak 1,757 notis di bawah Seksyen 8, Akta Pemusnahan Serangga Pembawa Penyakit 1975 dengan jumlah 1,063 kompaun dikeluarkan, manakala bagi tahun ini pula sebanyak 2,302 notis dikeluarkan dan bilangan kompaun pula ialah 1,786," katanya.

Persidangan DUN ditangguh dan akan bersambung esok.

-- BERNAMA