KUALA LUMPUR: Kerajaan mengetatkan syarat program Malaysia My Second Home (MM2H) termasuk mengenakan tapisan keselamatan bagi memastikan tiada peserta yang terbabit dalam aktiviti pengintipan sebelum ini.

Jelas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, langkah itu diambil bagi memastikan hanya peserta yang benar-benar berkualiti memasuki negara ini.

"Kerajaan sebelum ini mengumumkan program MM2H telah diaktifkan semula dengan penambahbaikan dasar baharu.

"Antaranya, peserta mesti lulus tapisan keselamatan kerana sebelum ini ada kalangan peserta MM2H meloloskan diri dan akhirnya didapati dalam kegiatan pengintipan," katanya dalam Dewan Rakyat, di sini, pada Rabu.

Beliau berkata demikian kepada soalan Datuk Seri Hasni Mohammad (BN-Simpang Renggam) mengenai rasional perubahan-perubahan tersebut terhadap MM2H.

Saifuddin Nasution menjelaskan, dasar baharu itu turut menetapkan peserta mengisytiharkan aset cair sekurang-kurangnya RM1.5 juta dan peserta perlu membuka akaun simpanan tetap dengan simpanan RM1 juta.

Menjawab soalan tambahan, beliau memberitahu, meskipun jumlah peserta MM2H menyaksikan penyusutan sehingga 50 peratus, namun nilai kewangan yang diperoleh negara merekodkan kira-kira RM1 bilion dalam tempoh setahun berbanding hanya RM958 juta dari tahun 2015 hingga 2019.

"Memang berlaku penurunan dari segi permohonan dan kelulusan... data 2019 sebelum COVID-19 mencatatkan yang memohon 3,900 orang, tetapi dengan syarat baharu, angka permohonan lebih kurang 2,000 iaitu penyusutan 50 peratus.

"Bagaimanapun kerana kita ketatkan syarat permohonan seperti simpanan tetap perlu ada RM1 juta, sekarang ini terdapat sebanyak 375 permohonan yang telah diluluskan. Ini bermakna terdapat RM375 juta telah ada dalam pasaran kewangan negara.

"Selain itu, 800 lagi permohonan telah kita beri prakelulusan, yang memerlukan mereka melengkapkan satu dua dokumen lagi termasuk tapisan kesihatan dan sebaik diluluskan nanti kita telah ada RM800 juta dalam akaun perbankan negara," katanya lagi.

Saifuddin Nasution berkata langkah kerajaan mengubah syarat berkenaan, ditambah faktor kestabilan politik negara ketika ini, selain keindahan alam sekitar serta kebolehan rakyat bertutur pelbagai bahasa, telah berjaya menarik pesara-pesara dari negara seperti Jepun, Korea Selatan, Amerika Syarikat, Kanada, dan Australia untuk menyertai program itu.