KUALA LUMPUR: Dr Harun Kapetanovic, memainkan peranan penting dalam menubuhkan fungsi audit dalaman di bank Bosnia Bank Internasional, yang merupakan satu-satunya bank Islam di Bosnia dan di rantau Eropah Tenggara.

Dr Harun adalah seorang profesional yang cukup berpengalaman merentasi spektrum pembuatan dan pembangunan dasar ditambah dengan perbankan pelaburan berprofil tinggi dan pengalaman keusahawanan merentas bidang perniagaan termasuk sukuk, ekuiti persendirian, hartanah dan nasihat.

Mengasaskan syarikat permulaan teknologi untuk membolehkan usahawan dan PKS dalam sektor runcit bergerak dan mengembangkan perniagaan mereka dalam ekonomi digital.

Mengumpul beberapa pusingan pembiayaan dengan pejabat keluarga utama dan pelabur di GCC dan Malaysia. Melancarkan platform pada Mac 2018 dengan kerjasama erat Kerajaan Malaysia.

Sebagai penasihat Ekonomi Dubai, tugas Dr Harun merangkumi pelbagai tanggungjawab iaitu mereka bentuk dasar ekonomi sehinggalah pelaksanaan inisiatif inovatif untuk memacu Dubai menjadi hab perniagaan serantau dan global.

Inisiatif seperti skim pencen komprehensif untuk ekspatriat dan Program Ekonomi Muda telah diumumkan oleh Sh Hamdan Al Maktoum.

Selain itu, Dr Harun juga bertanggungjawab menyediakan strategi sektor kewangan pertama Dubai, pembaharuan untuk membolehkan REIT, mereka bentuk dan melancarkan Pusat Kecemerlangan Perniagaan Islam Global dipacu ESG, Forum Ekonomi Dubai dan UAE, dan memulakan penubuhan Jawatankuasa Pembangunan Ekonomi UAE dan banyak lagi.

Beliau juga menyediakan analisis ekonomi terperinci dan menulis bab dalam Laporan Ekonomi Tahunan Dubai. Diterima, Anugerah pekerja profesional terbaik oleh Ekonomi Dubai.

Dr Harun Kapetanovic

Ikutilah wawancara DagangNews.com dengan Dr Harun:

Sila terangkan secara ringkas masa anda di Sarajevo yang terkepung semasa perang 1992-1995. Bila dan bagaimana anda meninggalkan Sarajevo dan Bosnia?

Saya berumur 19 tahun ketika perang bermula di Bosnia. Sepanjang masa saya menghadapi kematian setiap hari di bandar tanpa sebarang makanan, pemanas, mahupun elektrik.

Lebih penting lagi, kami juga tidak mempunyai senjata untuk mempertahankan diri dan keluarga. Saya telah menyertai pasukan polis yang, pada masa itu, sebahagian daripada Tentera Bosnia yang baru muncul.

Masa-masa yang tidak dapat dilupakan terukir dalam ingatan saya kerana kesusahan yang melampau dan ancaman kematian yang berterusan telah mengubah persepsi saya tentang kehidupan, tujuan dan keutamaannya.

Saya telah menyedari bahawa apabila datang kepada peperangan semua pilihan lain pasti telah habis dan, sebenarnya, usaha terbesar untuk mempertahankan negara dan rakyat sendiri harus dilaburkan semasa zaman aman.

Untuk itu, saya sedar, pendidikan adalah salah satu alat terpenting yang perlu diperoleh. Itulah motivasi saya datang ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Saya telah meninggalkan Sarajevo pada musim panas 1994, selepas menghabiskan lebih daripada 2 tahun di bandar yang terkepung.

Seorang wanita duduk di tapak peringatan mangsa perang Srebrenica yang menyaksikan peperangan paling dahsyat di Bosnia semasa Perang Balkan 1992-1995.

Berapa lama anda berada di Malaysia selepas tamat pengajian?

Saya tinggal di Malaysia kurang dari 4 tahun dan telah memperoleh bukan sahaja pendidikan tetapi kenangan sepanjang hayat. Saya juga telah bertemu dengan isteri saya yang saya nikahi selepas dia menamatkan pengajian pada tahun 1999.

Sejurus selepas tamat pengajian saya, saya pulang ke Bosnia untuk bersama ibu saya kerana bapa saya telah terbunuh semasa perang.

Bagaimanapun, saya telah kembali ke Malaysia pada tahun berikutnya untuk berkahwin dan kemudian bersama isteri saya kembali semula ke Sarajevo.

Kami menghabiskan masa kurang dari setahun di Sarajevo sebelum pergi ke UK untuk mendapatkan ijazah pascasiswazah sebagai sarjana Chevening UK.



Anda berkahwin dengan rakyat Malaysia dengan enam anak lelaki dan perempuan, bagaimanakah anda mendapati perbezaan dalam perkahwinan antara kaum?

Perkahwinan adalah salah satu keputusan paling penting dalam hidup yang boleh dibuat oleh sesiapa sahaja. Dalam kes saya, saya telah dikurniakan isteri yang paling cantik, penyayang dan penyayang.

Saya mengaitkan banyak perkara ini kerana dia seorang rakyat Malaysia. Perkahwinan kami sentiasa penuh dengan keharmonian, cinta dan kegembiraan.

Perbezaan yang kita ada adalah peluang untuk kita belajar tentang budaya, norma dan tingkah laku satu sama lain.

Perbezaan ini menjadikan kami lebih berfikiran terbuka, lebih bertolak ansur, tetapi juga lebih sedar tentang kekuatan dan kelemahan kami sendiri. Kita juga melihat anak-anak kita mudah menyesuaikan diri dengan mana-mana persekitaran sama ada timur atau barat.


Berapa tahun anda menghabiskan masa di Dubai dan apa yang anda lakukan?

Selepas empat tahun kami menghabiskan masa di Jeddah, KSA, kami berpindah ke Dubai pada tahun 2004. Selepas menghabiskan empat tahun pertama dalam perbankan pelaburan, saya diberi peluang untuk menyertai Kerajaan Dubai sebagai penasihat ekonomi mereka.

Saya amat berbangga dengan masa saya di Dubai dan peranan dalam kerajaan mereka. Didorong oleh kenangan perang saya yang jelas, saya sentiasa berusaha untuk membuat sumbangan yang substantif dan bermakna kerana Dubai sentiasa terbuka untuk idea dan inisiatif yang baik.

Oleh itu, saya telah memulakan banyak projek yang kini menjadi sebahagian daripada struktur ekonomi Dubai. Sebagai contoh, satu inisiatif sedemikian ialah skim simpanan jangka panjang, pencen, untuk pekerja ekspatriat Dubai.

Kerja saya telah diiktiraf oleh Ekonomi Dubai dan saya telah menerima anugerah atas sumbangan saya dan kerja yang dilakukan.

Selain itu, sepanjang perjalanan, saya tidak pernah menjauhkan kepentingan pendidikan daripada pandangan saya dan telah bekerja secara selari untuk menyelesaikan PhD saya di King's College London.


Adakah anda gembira di Dubai?

Ya, kami sangat gembira di Dubai. Dubai adalah contoh dalam banyak hal dan menyediakan peluang yang hebat untuk keluarga dan kehidupan profesional yang berorientasikan kerjaya.

Masyarakatnya yang berbilang budaya dan teratur di mana semua orang berasa seperti di rumah adalah model yang perlu diikuti.

Kami menghabiskan masa yang lama dan telah memperoleh banyak persahabatan baru dengan orang dari semua lapisan masyarakat.


Apabila anda kembali ke Bosnia, apakah jangkaan anda? Selepas 30 tahun, apakah pendapat anda tentang isu semasa di Bosnia?

Kami kini telah kembali ke Sarajevo, selepas menghabiskan 17 tahun di Dubai. Salah satu kelebihan berada jauh dari tanah air adalah untuk mempunyai perspektif yang sedikit berbeza, saya berpendapat perspektif yang lebih realistik, mengenai prospek ekonomi masa depan negara dan prospek lain.

Bosnia menghadapi pelbagai cabaran dan kejiranan yang bermusuhan memandangkan lokasinya yang strategik, sumber semula jadi yang banyak dan alam semula jadi yang indah. Tetapi peluang untuk pembangunan dan penduduk berkemampuan tinggi jauh mengatasi cabaran.

Malangnya, pencerobohan ke atas Bosnia yang bermula pada tahun 1992 tidak pernah berhenti walaupun cara telah berubah.

Hari ini, Bosnia berada dalam situasi yang sangat berbahaya di mana kuasa yang cuba memecah-belahkan negara telah dikuatkan oleh reaksi lemah lembut masyarakat antarabangsa yang merupakan penjamin keamanan dan kestabilan negara.

Bagaimanapun, pencerobohan Rusia ke atas Ukraine baru-baru ini dan sokongan terbukanya oleh Serbia Bosnia tempatan membantu mengenal pasti mereka dengan jelas sebagai proksi Rusia di rantau itu.

Menariknya, walaupun Croatia Bosnia tempatan yang secara tradisinya bersekutu dengan Barat, terdedah sebagai memihak kepada rejim Rusia.

Oleh itu, peristiwa baru-baru ini yang mengubah peta geopolitik global telah menunjukkan dengan jelas kuasa pemusnah di Bosnia dan nampaknya menjadi pendorong baharu untuk menyelesaikan kebuntuan 30 tahun.

Air terjun Jajce merupakan lokasi pelancongan yang mesti ada kunjungi semasa di Bosnia dan Herzegovina

Apakah rancangan masa depan anda?

Mengimbas kembali pengalaman perang, walaupun traumatik, telah memberi saya inspirasi dan dorongan untuk memberi tumpuan kepada keutamaan dalam hidup. Oleh itu, saya sentiasa berusaha untuk memfokuskan isu strategik dan telah mencari penyelesaian yang menyumbang.

Saya telah memperoleh pengalaman penting dan rangkaian kenalan yang baik di seluruh dunia. Sebagai pemegang PhD, saya merancang untuk menumpukan sebahagian masa saya kepada pendidikan, membantu generasi baharu menjadi berani, bermimpi besar, bercita-cita lebih dan bekerja keras untuk menjadikan dunia tempat yang lebih baik.

Di samping itu, saya sangat percaya dengan kuasa teknologi baharu dan keupayaannya untuk terus mendemokrasikan perniagaan dan ekonomi.

Menyediakan peluang perniagaan baharu kepada PKS, mempromosikan keusahawanan, dan mewujudkan pekerjaan baharu semuanya boleh dilakukan dengan meningkatkan penggunaan teknologi digital.

Saya secara aktif mengusahakan platform digital yang menangani jurang dalam ekonomi digital dan membantu PKS, tulang belakang ekonomi kita, untuk memanfaatkan revolusi digital.

Secara umumnya, saya percaya bahawa terdapat begitu banyak peluang dalam memanfaatkan peluang antara negara, seperti Malaysia dan Bosnia, untuk kebaikan bersama dan faedah bersama.

Saya berharap bahawa kerja saya akan memainkan peranan penting dalam mengubah peluang tersebut menjadi hasil. – DagangNews.com