KUCHING: Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Prof Datuk Seri Dr Sim Kui Hian disahkan positif COVID-19 selepas menjalani ujian pengesahan Real-Time Reverse Transcription-Polymerase Chain Reaction (RT-PCR) pada Isnin.

Dalam satu perkongsian di akaun Facebooknya, Menteri Kesihatan Awam, Perumahan dan Kerajaan Tempatan itu juga mendedahkan beliau tidak mempunyai sebarang simptom semasa ujian dibuat.

“Ujian PCR ini saya lakukan untuk tujuan lawatan rasmi ke luar negara. Saya tidak mengalami sebarang simptom dan ujian kendiri RTK Antigen harian yang saya lakukan juga tidak menunjukkan keputusan positif.

“Keputusan ini mengejutkan walaupun saya membuat ujian kendiri setiap hari, memakai topeng muka, mencuci tangan, mematuhi SOP, ini menunjukkan betapa mudah dan sukarnya untuk kita melawan varian Omicron,” katanya.


Sebagai langkah kawalan, beliau telah melaporkan keputusan berkenaan melalui MySejahtera dan sedang menjalani kuarantin serta pemantauan kendiri selama tujuh hari.

“Kuantantin tujuh hari ini dalah mengikut kepada protokol kesihatan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Bagi yang mempunyai kontak rapat dengan saya beberapa hari lalu, sila ikuti SOP KKM terkini berhubung protokol kes kontak rapat,” katanya.