KUALA LUMPUR: Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Dr Rais Yatim menjelaskan draf pindaan Rang Undang-Undang Akta Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) 1959 dijangka diserahkan ke Pejabat Peguam Negara sebelum Julai depan.

Ujarnya, jawatankuasa yang ditubuhkan sedang memperhalusi draf pindaan berkenaan, dan ia kini dalam peringkat akhir.

"Kita berterima kasih pada pandangan bahawa Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) hendaklah jadi kuasa induk kemajuan Bahasa Melayu dari semua aspek tidak mengira latar belakang, asalkan perundangan yang kami syorkan dipinda diteruskan perjalanan ke Jabatan Peguam Negara.

"Kita ada masa hanya setakat Julai dan jawatankuasa telah meminta supaya kerja yang bernas ini dapat diselesaikan sebelum Julai," katanya.

Tambah Rais, antara terkandung dalam draf pindaan Akta DBP itu ialah memberikan kuasa kepada DBP sebagai penguat kuasa dan pembimbing kemajuan Bahasa Melayu di peringkat sekolah sehingga universiti.

"Dizahirkan, DBP perlu diberi beberapa kuasa yang asas untuk dijadikan sebagai penguat kuasa, pembimbing dan mengawas kemajuan Bahasa Melayu.

"Ini bererti standard Bahasa Melayu sebagai bahasa lisan di universiti dan sekolah tidak begitu dapat perhatian, dilonjakkan pencapaiannya.

"Sepertimana satu ketika dahulunya ada 'Oral English' jadi bimbingan penutur Bahasa Inggeris. Jika kita hendak diplomat mahir dalam Bahasa Melayu, mereka perlu diberi latihan, justeru DBP harus diberi kuasa melatih bertutur dan mengolah Bahasa Melayu dari segi praktikal," katanya lagi. 

Mengulas lanjut, DBP juga ujarnya, akan memohon Perdana Menteri agar usaha itu dapat dinaungi kuasa kepimpinan tertinggi terutama Yang di-Pertuan Agong.

"Dewan Bahasa akan diberi kuasa tertinggi dan di bawah naungan tertinggi... mungkin kita akan memohon Perdana Menteri supaya mengesyorkan Yang di-Pertuan Agong sebagai payung besar pembahasaan Bahasa Melayu di Malaysia," ujar Rais lagi.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mesyuarat bersama 35 Badan Bukan Kerajaan (NGO) di Bangunan Dewan Budaya dan Pustaka di ibu negara pada Isnin.