HUTAN MELINTANG: Hasil simpanan dan wang persaraan seorang pesara kerajaan berjumlah lebih setengah juta ringgit lesap setelah terpedaya dengan sindiket pelaburan mata wang kripto yang tidak wujud.

Ketua Polis Perak, Datuk Seri Mohd Yusri Hassan Basri berkata, mangsa lelaki yang berusia 70 tahun itu kerugian sebanyak RM542,171.20 setelah melakukan transaksi sejak Januari lalu kepada sindiket tersebut.

Beliau berkata, Bahagian Siasatan jenayah Komersil Ibu Pejabat Polis Daerah Hilir Perak menerima laporan daripada mangsa pada Ahad (30 Julai) kira-kira jam 4.34 petang berhubung kes berkenaan.

"Hasil siasatan awal pihak polis mendapati pada 8 Januari lalu semasa mangsa berada di rumahnya di Hutan Melintang, dia melihat laman Facebook bertulis Najwan Islamic beralamat di Singapura.

"Ia menawarkan perkhidmatan pembelian saham mata wang kripto di Amerika Syarikat. Mangsa telah berhubung dengan pemilik laman Facebook pembelian saham tersebut melalui aplikasi WhatsApp.

"Suspek telah meminta maklumat peribadi mangsa seperti nombor kad pengenalan diri dan nombor akaun bank bagi tujuan urusan dokumentasi pelaburan wang kripto tersebut," katanya kepada pemberita malam tadi.

Jelasnya, pada 9 Januari lalu mangsa memulakan pelaburan saham mata wang kripto tersebut dengan membeli dua unit saham bernilai RM500 dan memasukkan wang tersebut ke dalam satu akaun bank tempatan.

Setelah itu katanya, mangsa diberitahu oleh suspek bahawa akan mendapat wang pelaburan semula sebanyak RM4,950.

"Mangsa dikatakan akan mendapat keuntungan sebanyak RM4,500 dalam tempoh satu hari iaitu pada hari sama.

"Suspek juga memberitahu mangsa sekiranya tidak mengeluarkan wang tersebut, keuntungan wang akan semakin meningkat dari masa ke semasa," katanya.

Mohd Yusri berkata, pada 10 Januari mangsa telah menghubungi suspek semula bagi bertanyakan berkaitan wang pelaburan dan diberitahu telah mempunyai keuntungan sebanyak RM18,500.

Bagaimanapun, katanya, mangsa diminta untuk membuat pelbagai bayaran kepada suspek bagi mendapatkan keseluruhan hasil pelaburannya.

"Bagi tempoh Januari hingga Julai 2023, mangsa telah membuat sebanyak 133 transaksi pindahan wang secara dalam talian ke dalam 39 akaun bank tempatan melibatkan jumlah kerugian sebanyak RM 542,171.20.

"Dalam tempoh tersebut juga, mangsa tidak menerima sebarang bayaran daripada hasil pelaburannya. Wang tersebut merupakan hasil simpanan mangsa dan wang persaraan mangsa serta isteri.

"Setelah mangsa kehabisan wang, suspek tetap meminta mangsa untuk terus melabur, mangsa telah meminta suspek memulangkan semula wang tetapi suspek memberi pelbagai alasan dan tidak lagi membalas mesej melalui aplikasi WhatsApp," katanya.

Katanya lagi, mangsa berasa tertipu dan hadir ke balai polis untuk membuat laporan.

Justeru itu, kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan siasatan masih diteruskan.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya tidak mudah terpedaya dengan pelbagai program pelaburan tidak wujud.